Marcus Risberg tar över rodret på Viking Line

– SPONSRAD ARTIKEL

Vi träffade Viking Lines nya VD Marcus Risberg som berättar om sin vision för företaget, satsningar på hållbarhet, rekrytering och framtidens resande.

Skriven av
Redaktionen
3/12/2025
Kategori
Ledarskap

Vi träffade Marcus Risberg, ny VD på Viking Line, för att diskutera hans visioner för företaget, hur de arbetar med rekrytering, hållbarhet och framtidens resande. Marcus tillträdde VD-posten i november och har en lång bakgrund inom sjöfarten, bland annat som VD på Tallink Silja och Destination Gotland. Uppväxt på Åland och med en karriär som präglats av både operativa och strategiska roller, beskriver han sitt nya uppdrag som både naturligt och inspirerande.


En erfaren ledare på rätt plats

Marcus berättar att hans väg till Viking Line delvis varit slumpartad, men att erfarenhet och engagemang alltid varit ledstjärnor. ”Om man trivs och tycker om det man gör, gör man ett bra jobb. Gör man ett bra jobb får man möjlighet att gå vidare. Det ena ger det andra,” säger han. Den långa erfarenheten inom passagerarfärjesektorn ger honom en fördel i att förstå företagets kultur, processer och interna rutiner redan från start.


Hållbarhet och Helios

En av Marcus prioriteringar är att navigera omställningen mot mer hållbara lösningar. Med det nya fartygkonceptet Helios tar Viking Line stora steg mot minskade utsläpp och modern teknologi. ”När man bygger nya fartyg har man alltid bäst möjlighet att implementera ny teknologi och konceptuell utveckling,” förklarar Marcus.

Samtidigt är osäkerhet en del av bilden. Elfartyg kräver rätt infrastruktur i hamnarna och samarbeten med elleverantörer. Marcus understryker vikten av att balansera investeringar och långsiktiga beslut med de regelverk som gäller idag och de som kan komma inom några år. Utöver att möta miljöregleringar har satsningarna också positiv effekt på varumärket. Konsumenterna efterfrågar hållbarhet och teknologiska framsteg, även om betalningsviljan kan variera.


Rekrytering och organisationskultur

Att rekrytera och behålla kompetent personal är centralt för Viking Line, särskilt ombord där arbetsmiljön skiljer sig från traditionella 9–5-jobb. Marcus beskriver behovet av tydlig kommunikation, öppenhet och kulturbyggande som grundbultar. ”Ju mer man kan på ett tydligt sätt förklara, kommunicera och aligna organisationen, desto enklare är det att få effekt av ett beslut,” säger han.

Personalstyrkan är bred, från kaptener och tekniker till kockar och lekledare – vilket gör rekrytering av vissa yrkesgrupper mer utmanande. Säsongsanställda och vikarier utgör en viktig del, vilket ställer krav på effektiva kommunikationskanaler och en kultur som får alla att känna sig inkluderade och motiverade.


Kommunikation till medarbetare utanför kontoret

En stor del av Viking Lines personal arbetar inte vid skrivbord utan är ombord på fartygen i roller som kockar, tekniker eller servicepersonal. Att nå dessa medarbetare med information och beslut är avgörande för verksamhetens effektivitet. Marcus Risberg förklarar att företaget ständigt utvecklar sina kommunikationskanaler för att säkerställa att alla är informerade och engagerade. "Det är ganska mycket tillfälligt anställda och många sitter inte vid datorer. Vi arbetar hela tiden med att utveckla möjligheten och förmågan att kommunicera med alla medarbetare. Den är superkritisk," säger han. 


Framtidens passagerare och internationella marknader

För Viking Line handlar framgång inte bara om hållbarhet och rekrytering, utan också om att hålla produkten relevant. Konsumentbeteenden förändras och företaget behöver ligga nära trender, från restaurang- och butiksutbud ombord till nya segment av resenärer. Marcus poängterar att dagens äldre generation är aktiva längre, samtidigt som nya generationer ständigt fyller på marknaden.

Internationellt har pandemin och geopolitiska händelser, som invasionen av Ukraina, påverkat resandet till Norden. Trots det arbetar Viking Line målmedvetet med att synliggöra sig på kontinentala och europeiska marknader, och utveckla både konsument- och företagsaffären. ”Vi står på två ben, transport av gods och människor samt nöjesresor,” förklarar Marcus.


Ledarskap med närvaro och engagemang

Marcus beskriver sitt ledarskap som öppet, engagerat och socialt. Närvaro, ordning, tydlighet och transparens är ledord, liksom att skapa en god arbetsmiljö där medarbetare trivs och kunder får en positiv upplevelse. ”Ett leende på läpparna gör livet enklare, och det blir också lättare att ge en bra service till konsumenterna,” säger han.

Med erfarenhet, tydliga prioriteringar och en stark känsla för både människor och teknik vill Marcus Risberg leda Viking Line in i en framtid där hållbarhet, attraktiva produkter och kompetent personal går hand i hand.

I denna text uttrycker skribenten sina åsikter och tankar, och artikeln klassificeras som en krönika med opinionsinnehåll. Om du har några synpunkter eller vill föreslå en ny artikel, ber vi dig att kontakta vår redaktion.
Taggar:
Redaktionen

HRsvepets redaktion är en dedikerad grupp experter som levererar de senaste nyheterna och insikterna inom HR och ledarskap. Vi granskar noggrant och tillhandahåller objektiv information för att hjälpa dig att navigera i HR-landskapet. Vår målsättning är att främja diskussion och reflektion inom HR-gemenskapen och välkomna olika perspektiv. Lita på oss för att hålla dig uppdaterad och engagerad inom detta spännande område. Artiklar som är markerade som sponsrade eller krönikor är budskap med opinionsmaterial och stämmer inte nödvändigtvis överens med redkationens budskap & åsikt.