Ekonomichefen ansvarar och styr hur ekonomiarbetet görs, försäljningschefen hur försäljningen bedrivs, produktionschefen hur produktionen genomförs.
HR är en av nycklarna till att stora transformationer lyckas – inte teknik eller konsulter. Frigör era bästa människor, bygg förändringskraft och våga tala sanning.
Alla chefer vet att förr eller senare blåser det upp till storm.Det kan vara en mediestorm, en missnöjd facklig part, ett beslut som splittrar organisationen eller en omställning som ingen riktigt ville ha.
99 % av medarbetare har mött destruktivt ledarskap. Vad beror det på – och hur kan organisationer minska risken redan i rekryteringen?
En resilient organisation lär av det som händer, återhämtar sig, anpassar sig, omfamnar flera perspektiv och utvecklas vidare i samspel med omgivningen. I en tid präglad av komplexitet och osäkerhet blir resiliens oerhört viktigt.
Chefer förväntas vara starka, inspirerande och alltid ha svaren. Men verkligheten ser ofta annorlunda ut. Många ledare vittnar om känslan av att stå ensamma i sina roller, utan någon att vända sig till när pressen blir för stor.
När jag och min vän Kristoffer startade vårt bolag som 23-åringar fick vi ganska snart en förfrågan om att arrangera ett event en försommarhelg...
Som chef är det viktigt att inse att alla inte alltid kommer att hålla med dig. Hur mycket du än försöker, kommer det alltid att finnas de som står emot. Detta blir extra tydligt när du driver förändringar inom områden som nya arbetssätt...
Att utforma beteenden och processer för att passa för distansarbete missgynnar ingen. Det kräver bara lite initialt tankearbete. Och god vilja.
Fördelarna med hybridarbetets flexibilitet är väl uppenbara för det flesta av oss som provat att arbeta delvis på kontor, delvis någon annanstans.
Är du en sån som sätter ett nyårslöfte för dig själv och sedan jobbar systematiskt mot det och bockar av det redan i november? Eller glömmer du bort målet redan innan januari är slut?
Nu när detta året går mot sitt slut och företagens hjul saktar in en aning, uppstår en möjlighet till reflektion. För många chefer och ledningsgrupper blir denna period en naturlig brytpunkt för att skifta fokus från ”vad vi har åstadkommit” till...
Som företagare är vi företagets näst viktigaste person – efter kunden. Hur vi agerar, vad och hur vi kommunicerar och hur vi beter oss mot andra "smittar" genom hela företaget, lägger grunden till företagskulturen, grogrunden för engagemanget...
Ledarskap är en högt prioriterad fråga för organisationer. När förändring sker i allt snabbare takt ställs också nya krav på ledarrollen i form av snabb anpassning. Det är en balansgång mellan att hantera dagens – och morgondagens – utmaningar.
Empatiskt ledarskap har blivit en central faktor för framgång i dagens arbetsliv. En studie från Harvard Business Review visar att empati är en av de mest värdefulla ledaregenskaperna.
HR-chefer inom industrin står idag inför en av sina största utmaningar någonsin: att attrahera, rekrytera och framför allt behålla kvinnliga medarbetare i en bransch som historiskt sett dominerats av män. Men hur går...
Att bygga en positiv företagskultur är en målsättning för många organisationer, men att faktiskt nå dit kan visa sig vara en betydligt svårare uppgift än förväntat. Trots goda intentioner och insatser, misslyckas många..
För att bygga en framgångsrik arbetsplats är engagerade medarbetare en nyckelfaktor – grunden för detta läggs av en kommunikativ ledare. Eva Willstrand understryker vikten av att ständigt utveckla sitt ledarskap...
Sverige har en låg andel unga chefer, där endast var fjärde chef är under 40 år. Många unga chefer överväger att lämna sina positioner på grund av bristande stöd och en ohållbar...
Att ta klivet in i en chefsroll är både spännande och utmanande. Med nya ansvarsområden och förväntningar kan övergången kännas överväldigande. För att lyckas som ny chef är det viktigt...
När jag blev chef som 25 åring så var det inte mitt mål. Vi hade startat bolag ett par år innan och när vi fick in fler affärer än vi kunde hantera så blev vi tvungna att...
I dagens digitala arbetsmiljö är intranätet inte längre bara en passiv informationskanal. Det har utvecklats till ett dynamiskt och interaktivt verktyg som...
I en värld där hot kan uppstå från olika håll, vare sig det är en naturkatastrof eller en välplanerad attack, är det avgörande att samhället är förberett.
❓️Vet ni hur mycket ni tappar av er sammanlagda potential på ditt jobb?
Empati är en grundläggande mänsklig egenskap som har kraften att förändra arbetsplatsen och stärka relationer på arbetet.
”Vi kan inte vara modiga om vi inte också är sårbara och visar vilka vi är och vad vi vill.” - Text ur Ord för dagen av Sofia Sivertsdotter
För att rekrytera de bästa talangerna behöver företag och organisationer positionera sig som en attraktiv arbetsgivare på arbetsmarknaden. Det är speciellt...
Alla strävar efter att sticka ut, det är inte längre tillräckligt att bara ha en stark extern varumärkesidentitet. Den verkliga hemligheten till framgång...
Motivation är ett intressant begrepp på flera sätt och speciellt i ledarskap. Hur hittar man motiverade medarbetare och hur får man dem att fortsätta vara...
”Jag tycker inte om att meditera!” ”Jag behöver inte sakta ner på tempot.” ”Jag är ingen som…”
Att samarbete är nyckeln till framgång är det nog inte många som inte skulle kunna vara beredda att hålla med om. Att sedan kunna krydda med feedback och...
Visste du att en haj i ett akvarium växer till två decimeter, men i havet kan den bli två meter eller mer?
Pandemin fick många konsekvenser, inte minst för hur chefer och medarbetare kommunicerar med varandra. Susanne Dahlman är expert på strategisk intern...
Varför coachande utvecklande feedback istället för negativ/konstruktiv? Är det inte bra att vara rak? Absolut att komma till konkreta och tydliga vägar...
En ledares prestation kan mätas i den påverkan hen har på medarbetares beteenden och upplevelser. Det räcker inte att prestationen är bra utan människor ska...
Vi människor är sociala varelser, flockdjur, vilket innebär att något av det viktigaste för oss är att bli sedda av de andra i flocken.
Vi kan prata hur mycket som helst om tillit, psykologisk trygghet, kultur och värderingar - och det görs. Det är nog den största trenden just nu inom ledar...
Det fokuseras mycket på resultat i dagens arbetsliv, och det är inget fel med det. Resultat är viktigt, det är grunden för en verksamhets existens.
Du kan börja med att fråga dig om det tillför någon nytta att utveckla chefer? Lugn, metastudier ger betydande bevis för att ledarskapsutbildningar är effektiva
Det finns en betydelsefull nyckel till effektivitet som ständigt bekräftas – chefens engagemang. Att främja hälsa och välmående i arbetslivet är inget undantag.
Att vara en effektiv ledare börjar med att kunna leda sig själv, därför har vi intervjuat Melissa Albert Grote, expert inom ämnet.
Vår mänskliga hjärna är programmerad att hamna i fight, flight eller freeze tillstånd när vi upplever hot i tillvaron.
Destruktivt ledarskap är chefens fientliga eller hindrande agerande gentemot en anställd. Det kan vara aktivt, som att vara arrogant, orättvis, hotfull eller...
För några år sedan började jag få kommentarer av typen ”motivation fungerar inte, den måste komma inifrån”.
Öka din egen lycka samtidigt som du mer medvetet bygger en positiv kultur! Amanda Ekman ger här 6 tips!
HR-svepet besökte nyligen mässan Personal & Chef i Kista för att träffa utställare och spana in nya trender inom HR och ledarskap
Upptäck fem värdefulla tips från Emma Egnell på HejEngagemang för att maximera effekten av era insatser!