Bäst praxis för design av ledarutvecklings-program

– SPONSRAD ARTIKEL

Du kan börja med att fråga dig om det tillför någon nytta att utveckla chefer? Lugn, metastudier ger betydande bevis för att ledarskapsutbildningar är effektiva

Skriven av
Tony Ullgren
1/1/2024
Kategori
Ledarskap

Du kan börja med att fråga dig om det tillför någon nytta att utveckla chefer? Lugn, metastudier ger betydande bevis för att ledarskapsutbildningar är effektiva och ger avkastning på investeringen. Ledarutveckling leder till 28 % förbättring av utförda ledarbeteenden (Lacerenca et al, 2017). Det tillför nytta även i det att medarbetarna presterar och mår bättre efter chefens ledarskapsutveckling! Om en ledarskapsutveckling är effektiv eller inte hänger naturligtvis ihop med designen på insatsen. Vad är då evidensbaserad bäst praxis för design av ledarutvecklingsprogram? Det ska jag berätta om utifrån en stor metastudie genom förd av Lacerenca et al, 2017. Jag går igenom hur denna praxis kan se ut i realiteten utifrån den forskningsbaserade individuella chefsträningen Funktionellt ledarskap. En sammanfattning finns i slutet av artikeln.

Genomför en behovsanalys och identifiera önskade utfall baserade på organisationens mål innan du designar träningen.

Utgå ifrån organisationens mål och stäm av hur ledarskapsutbildningen kan hjälpa till att nå dessa. Analysen bör utgå från vad som gör organisationen framgångsrik i framtiden. Det kan ju vara så att organisationen står inför en förändring och då bör man observera, eller identifierat de nyckelbeteenden hos ledarskapet som är nödvändigt för att medarbetarna i sin tur ska kunna utföra sitt arbete.

I konceptet Funktionellt ledarskap ingår en för-mätning och intervju i syfte att fastställa mål för träningen som sedan följs upp. Det viktiga är att undersöka vilka beteenden chefen saknar, vad hen behöver göra mer av och vad hen gör för mycket av.

Använd flera inlärningsmetoder och viktigast är praktisk övning.

En ledarskapsutbildning som har flera sätt (föreläsning, demonstration och övningar) att lära sig nya beteenden på är mer effektiv. Viktigast är praktisk övning. Det är alltså bra att blanda teori med simuleringsövningar och att öva på dessa beteenden i arbetsvardagen.

Träningsinnehållet i Funktionellt ledarskap är formulerat i ett antal träningsmoduler. Förändring av beteenden sker med genomgång av korta teorimoment, hemuppgifter, simuleringsövningar tillsammans med tränaren som spelas in och träning av beteenden i faktiska situationer.

Se till att chefen får adekvat feedback.

Under ledarskapsutbildningen är det viktigt att få positiv förstärkande feedback som fokuserar på de ansträngningar som chefen gör och de nya beteenden som chefen använder sig av. Det handlar hela tiden om att öva, pröva nya beteenden. Var försiktig med att spendera extra resurser på 360-gradig feedback om du har sådana tankar, då feedback från en källa räcker.

I Funktionellt ledarskap ges Chefen förstärkning av beteenden och stöd i att medvetandegöra framgång av tränaren varje session under chefsutvecklingens gång.

Ledarträning bör vara utspridd i tid. Erbjud flera sessioner över tid i stället för ett längre tillfälle.

Ledarskapsutbildningar som har träningstillfällen spridda över tid underlättar för att chefen kunna öva och prova det hen har lärt sig. För då kan chefen testa det hen har lärt sig i sin arbetsvardag och få feedback och stöd när hen kommer tillbaka för en ny träff med chefstränaren.

I Funktionellt ledarskap så träffas man 1,5h varannan vecka under 6 sessioner.

Träna på att genomföra beteenden i den egna arbetsvardagen.

Det är viktigt att träna på att genomföra beteenden i den egna arbetsvardagen, eftersom träning och inlärning är beroende av kontexten man har runt omkring sig. Träning on-site ofta bättre än träning off-site.

 I Funktionellt ledarskap bygger all träning på chefens egen kontext och hur hens beteenden i arbetet kommer till uttryck.

Se till att få stöd av en chefstränare/ ledarutvecklare.

När chefen genomför ett program med flera träffar över tid är det viktigt att ha stöd av en chefstränare eller ledarutvecklare som kan visa på och peka på de framsteg som chefen gör och ge förstärkande positiv feedback på de beteenden som hen behöver utveckla. Detta är något som självadministrerade kurser inte klarar av lika bra. Ledarutvecklaren kan vara extern eller intern.

I Funktionellt ledarskap ges chefen direkt träning av erfaren ledarutvecklare/ psykolog där tempot och inlärning av nya beteenden anpassas efter chefens förmåga utifrån en manual och tränarens erfarenhet och skicklighet.

Samarbeta med forskare respektive praktiker vid utformning av program, så träningen är både evidensbaserad och relevant i praktiken.

För att säkerställa att ledarskapsutbildningen är effektiv är det viktigt att den är designad med utgångspunkt från forskning, evidens och praktisk tillämpning. Det kan vara svårt att hitta ledarskapsutvecklingspaket som är vetenskapligt utprövade, men det är det bästa sättet att säkerställa att utbildningen är effektiv. Många ledarskapsutbildare utgår från sina egna exempel eller gamla övningar som inte har någon evidens bakom sig. Detta kan leda till att man lägger tid på delar som inte ger avsedd effekt. 

Funktionellt ledarskap bygger på KBT och OBM metodik och är utformat i samarbete mellan praktiker och forskare. Funktionellt ledarskap är vetenskapligt utprövat i en randomiserad kontrollerad studie (RCT). Det har visat sig att chefsträningen har en positiv effekt på chefens medarbetare och chefen själv. Medarbetarna: Rapporterar en högre nivå av aktivt lyssnande, återkoppling och målinriktade beteenden hos sina chefer. Högre nivåer av motivation och nöjdhet med chef. Chef/ ledarskap: Utvecklingen av aktivt lyssnande, återkoppling och målinriktade beteenden hos chefen och förhöjda nivåer av transformativt, transaktionellt och effektivt ledarskap. Psykosocial arbetsmiljö: En bättre psykosocial arbetsmiljö när det gäller inflytande, erkännande och socialt stöd från chef.

Manualen för funktionellt ledarskap finns utgiven på Studentlitteratur (”Chefshandledning, en manual till funktionellt ledarskap” Annika Björnsdotter, Martin Grill). Den vetenskapliga studien som utvärderar chefsträningen finner du här: "Managerial Behavioral Training For Functional Leadership: A Randomized Controlled Trial."

Sammanfattning: Evidensbaserad bäst praxis för design av ledarutvecklingsprogram

  • Genomför en behovsanalys och identifiera önskade utfall baserade på organisationens mål innan du designar träningen.
  • Använd flera inlärningsmetoder och viktigast är praktisk övning.
  • Se till att chefen får adekvat feedback.
  • Ledarträning bör vara utspridd i tid. Erbjud flera sessioner över tid i stället för ett längre tillfälle.
  • Träna på att genomföra beteenden i den egna arbetsvardagen.
  • Se till att få stöd av en chefstränare/ ledarutvecklare.
  • Samarbeta med forskare respektive praktiker vid utformning av program, så träningen är både evidensbaserad och relevant i praktiken.

Ovanstående råd är hämtade från: Leadership Training Design, Delivery, and Implementation: A Meta-Analysis. Lacerenca et al, 2017.

Tony Ullgren, leg psykolog arbetar i den egna firman Beteendebruket. Han har arbetat som organisationspsykolog på individ-, grupp- och organisationsnivå sedan 2001 i privat, statlig och kommunal verksamhet. Arbetar främst med den evidensbaserade chefsträningen ”Funktionellt ledarskap”, organisationsutveckling/ organisationsutredning och team/ ledningsgruppsutveckling. Har erfarenhet av att arbeta med urval och rekrytering på exekutiv nivå.

 

 

I denna text uttrycker skribenten sina åsikter och tankar, och artikeln klassificeras som en krönika med opinionsinnehåll. Om du har några synpunkter eller vill föreslå en ny artikel, ber vi dig att kontakta vår redaktion.
Taggar:
Tony Ullgren

Leg psykolog och arbetar som seniorkonsult på Source Executive med assessment och ledarskapstjänster. Han har arbetat som organisationspsykolog på individ-, grupp- och organisationsnivå sedan 2001 i privat, statlig och kommunal verksamhet. Det har främst handlat om den evidensbaserade chefsträningen ”Funktionellt ledarskap”, organisationsutveckling/ organisationsutredning och team/ ledningsgruppsutveckling. Han har stor erfarenhet av att arbeta med urval och rekrytering på exekutiv nivå.