Människan som problem eller problemlösare?
Utforska hur enkel logik och biologiskt perspektiv kan avslöja ursprunget till våra hälsosamma beteenden och relationer – och hur vi blir problemlösare på heltid.
Platon sägs ha grundat akademin med intentionen att sprida sanningen om människan och verkligheten. Hur väl vi lyckats med den intentionen hittar vi inte i antalet utövare av specifika kunskaper - utan i svaret om det som utövas fyller sitt syfte för människans välmående.
En vidareutveckling av den tanken leder mig in i informationskällornas värld, där man kan tänka sig akademin som samhällets draghäst - den som vidarebefordrar information om och till människan i samhällets alla delar. I dessa delar hittar vi sedan både hälsosamma och ohälsosamma beteenden och relationer. Hur ska vi då se på information som ger oss båda dessa delar? Ska det vara så, eller ska vi bara ha det hälsosamma?
Vid en närmare betraktelse, blir det svårt att förneka att vi mår bättre av hälsosamma beteenden och relationer än av ohälsosamma beteenden och relationer. Det är enkel logik och gyllene regeln har talat sitt tydliga språk i alla tider.
För att förstå vari det ohälsosamma har sin grund, behöver vi förstå vari det hälsosamma har sin grund. I dag mynnar den förståelsen ut i vilka känslor vi ska sträva efter för att må bra.
Men, det finns varningsflaggor för det praktiserandet. Som exempel på det kan vi titta på alla former av beroende. Dessa bygger på att bedöva svåra känslor för att ”må bra” genom att utöva sitt beroende för att få dopaminkickar. Detta gäller allt ifrån drogmissbruk till socker-, sex- och träningsmissbruk. Så, det verkar vara ett
lynnigt mål att sätta upp för att nå alltigenom hälsosamma beteenden och relationer.
Och det är här individualiseringen tar sin början. När någon får problem på grund av information som vederbörande internaliserats med, görs människan till problemet. Vi ser detta fenomen tydligt på våra arbetsplatser som ett annat exempel. En person som lyfter ett problem i syfte att förbättra arbetsmiljön, riskerar att hamna utanför gemenskapen genom tystnadskultur som bygger på rädsla för repressalier av en auktoritet internaliserad med till exempel rädsla för att inte uppnå tilldelade ekonomiska mål. Där kan personen som vill förbättra arbetsmiljön göras till problemet i stället för att ses som problemlösare för förbättrad arbetsmiljö (vilket även skulle generera bättre lönsamhet och gynna de ekonomiska målen).
Låt oss sätta detta under lupp med logikens linser. Akademin förser oss med anknytnings- och beteendeteorier, vilka i sin tur har inflytande på alla områden i vårt samhälle. Det innebär att vi internaliseras med dessa teorier, vilka sedan mynnar ut i både hälsosamma och ohälsosamma beteenden och relationer, där vi med logik kan se det ohälsosamma som ”buggar”. Efter det har vi skapat en hel systemvärld för att ta hand om buggarna, i stället för att med enkel logik gå tillbaka till programvaran - Dvs anknytnings- och beteendeteorierna.
Om vi anlitar en programmerare för att göra ett program med ett visst utfall och det blir några buggar, då går vi tillbaka till programmeraren för att få buggarna åtgärdade. Vi gör inte ett nytt program för att ta hand om buggarna. Detsamma gäller när vi anlitar en bilverkstad. Blir inte jobbet rätt utfört, går vi tillbaka till verkstaden för att få det åtgärdat. Vi tar inte med oss en cykel ifall bilen skulle stanna på grund av en bristfällig reparation.
Inom alla andra områden i vår värld går vi tillbaka till källan, förutom när det kommer till mänskliga beteenden. Där följer vi inte denna enkla och självklara logik, utan fastnar i logiska felslut och bibehåller problemstrukturen i stället för att tillämpa vår inneboende problemlösningsförmåga med naturligt enkel logik.
Här behöver vi förstås stanna upp och fundera på om de rådande teorierna fyller sitt syfte enligt första stycket? Den enkla logiken ger oss svaret på frågan och genom resonemanget kan vi även läsa ut att vi med nödvändighet behöver en ny teori, där vi följer den enkla logikens lagar för att förstå människan. Och här har vi Platon på vår sida.
Förenklat sett, utgår de rådande teorierna ifrån miljön för att förstå människan. Det leder oss in i en gissningslek med logiska felslut om att vi ska praktisera känslor av välmående enligt ovan. Om vi istället utgår från människan och kroppen med ett biologiskt fraktalt perspektiv, så konkretiseras psykologin med synlig och tydlig logik för att förstå ursprunget till våra hälsosamma beteenden och relationer. Därav följer även svaren på hälsosam kommunikation, samt vad som gynnar vårt psyke och våra behov för vårt välmående.
Och när vi gör det - går vi från problem till att vara problemlösare på heltid.

.avif)
%20(1).avif)

