Generativ AI förändrar ledarskapet – få chefer hänger med
En ny rapport från Capgemini Research Institute, "Gen AI at work: Shaping the future of organizations", visar att generativ AI redan påverkar ledarskap och organisationsstrukturer i Sverige.
En ny rapport från Capgemini Research Institute, "Gen AI at work: Shaping the future of organizations", visar att generativ AI redan påverkar ledarskap och organisationsstrukturer i Sverige. Men trots teknikens potential är det få chefer som använder den regelbundet.
Få chefer använder AI dagligen
Rapporten baseras på intervjusvar från ledare och chefer i 15 länder, däribland Sverige. Resultaten visar att hela 97 procent av cheferna har testat generativ AI i någon form, men endast 15 procent använder tekniken dagligen i sitt arbete.
Caroline Segerstéen Runervik, Nordenchef på Capgemini, menar att detta är en oroande trend.
– Det är såklart inte bra och också förvånande att endast 15 procent använder tekniken i vardagen. Här har vi alla ett ansvar att vara förebilder, prova tekniken, våga fråga om hjälp men också ställa tydliga krav och mål.
Hon betonar att experimentera med nya AI-verktyg och sätta tydliga mål för dess användning är avgörande för att hålla jämna steg med den snabba teknikutvecklingen.
Nya roller och krav på ledarskap
Generativ AI förändrar inte bara arbetssätt utan också hur ledarskap utformas. Enligt rapporten tror 51 procent av cheferna att framtidens beslutsfattare behöver ha expertkunskaper inom dataanalys, AI-strategi, etik och riskhantering.
Detta innebär en förskjutning mot mer specialiserade roller inom organisationerna. Segerstéen Runervik lyfter fram att de traditionella ledarskapskompetenserna inte längre är tillräckliga.
Rapporten pekar också på förändringar i organisationsstrukturerna. Andelen mellanchefer väntas öka från 44 procent till 53 procent inom tre år, medan andelen juniora roller spås minska från 44 procent till 32 procent.
AI förbättrar beslutsfattande – inte bara automation
Generativ AI används ofta för att förbättra beslutsfattande snarare än att automatisera processer. 57 procent av cheferna ser möjligheter att använda AI i rekrytering, onboarding och målsättning, medan 65 procent tror att tekniken kan underlätta strategiska uppgifter som planering och prognostisering.
– Genom AI ser vi en acceleration på kompetenser som analyskunskap, att kunna hantera stora informationsmängder, och att ännu bättre förstå vilka risker som finns, säger Caroline Segerstéen Runervik och fortsätter: Den viktigaste rollen generativ AI har är att förstärka och stärka, och inte ersätta, mänsklig intelligens. Vi behöver skapa en kultur av kontinuerligt lärande och experimenterande. Det är viktigt att ha tydliga mål och kontinuerlig uppföljning av sina initiativ kring generativ AI, men fortsätta att uppmuntra alla gräsrotsinitiativ genom att investera och synliggöra dem.
För att leda en organisation som drar nytta av generativ AI pekar Capgeminis rapport på flera tydliga rekommendationer:
- Omvärdera strategisk arbetskraftsplanering, roller och karriärvägar för de nya, agila och plattare organisationsstrukturerna.
- Optimera praxis, processer, arbetsflöden och operativa modeller med fokus på samarbetet mellan människa och AI.
- Integrera befintliga affärsapplikationer och arbetsflöden med generativ AI genom hela processen.
- Etablera robusta styrningsprinciper för att dra nytta av potentialen hos generativ AI.
- Uppmuntra och utbilda i de nödvändiga tekniska färdigheterna men också färdigheter som kritiskt tänkande, emotionell intelligens, riskhantering och etiskt omdöme för att använda och lita på generativ AI.
Källa: Mynewsdesk, Capgemini Research Institute

.avif)
%20(1).avif)

