Bästa internkommunikation 2025 – så lyckades Framtidenkoncernen

– SPONSRAD ARTIKEL

Sveriges Kommunikatörer har nyligen delat ut priset för Bästa internkommunikation, en utmärkelse som i år gick till Framtidenkoncernen. Vi har pratat med Linda Björk, HR- och stabschef på Framtidskoncernen.

Skriven av
Redaktionen
5/20/2025
Kategori
HR

Sveriges Kommunikatörer har nyligen delat ut priset för Bästa internkommunikation, en utmärkelse som i år gick till Framtidenkoncernen. Vi har pratat med Linda Björk, HR- och stabschef, om vad priset betyder, vad som ligger bakom framgången och vilka lärdomar hon tagit med sig på vägen

Kan du börja med att berätta lite om dig själv och din roll i Framtidenkoncernen?

– Sedan 9 år tillbaka jobbar jag på moderbolaget för Framtidenkoncernen som är Göteborgs Stads allmännyttiga bostadskoncern. I min roll som HR- och stabschef arbetar jag bland annat med att driva HR-frågor som bidrar till att vi i koncernen når våra mål och genomföra strategier som gäller koncernens åtta dotterbolag. Det gör jag bland annat med koncernens HR-råd som består av dotterbolagens HR-chefer och med mina kollegor i olika funktioner här på moderbolaget. - Linda Björk

Vad betyder det för er att vinna priset för Bästa internkommunikation?

– Priset och uppmärksamheten tycker jag hjälper oss att sträcka lite extra på oss och fira det omfattande arbete som vi gjort i koncernen under flera års tid. Vi har ju fem år till att jobba intensivt och göra ”allt vi kan” för att lyckas med målet, att det inte ska finnas några särskilt utsatta områden i Göteborg, så det är viktigt att stanna upp ibland och fokusera på det som går bra.

Vad tror du är de viktigaste faktorerna bakom att just ni tog hem utmärkelsen?

– Kanske att det vi gjort, genom internkommunikation, kompetensutveckling och organisationskulturförflyttning, har gett tydliga resultat för Göteborgarna. Att jobba för att göra skillnad för de som bor i ett särskilt utsatt områden i Göteborg är också viktigt på riktigt. Satsningen har också verkligen nått ut i hela vår organisation och handlat om medarbetarnas vardag vilket vi får bekräftat från medarbetare och chefer som jobbar ute i våra bostadsområden.

Vilka erfarenheter eller milstolpar i din karriär har haft störst betydelse för dig som HR-ledare?

– Jag blev chef över en personalavdelning när jag var 24 år och hade knappt hunnit jobba inom yrket. Det lärde mig att som HR-ledare är inte uppdraget att vara expert i alla områden, det är att lyssna och förstå utmaningarna dina medarbetare och organisationen har och jobba för att skapa så bra förutsättningar som möjligt för att de ska kunna prestera i sina roller.

– En annan milstolpe var när jag också fick ansvar för kommunikationsfrågorna i en organisation som genomgick en större organisationsförändring. Där lärde jag mig hur mycket internkommunikation och organisationskultur betyder. Och under min tid i Framtidenkoncernen har jag haft en position där jag fått möjlighet att driva strategiska HR-frågor för att stödja verksamhetsutvecklingen och fokusera på HR-frågor som bidrar till resultat och måluppfyllelsen.

Vilket råd vill du ge till andra som vill utvecklas och göra skillnad inom HR – särskilt när det gäller kommunikation?

– Känn din verksamhet! Prata med de som jobbar i verksamheten, närmast kunden. Lyssna efter framgångsberättelserna och förstå utmaningarna. Använd dig av enkla och attraktiva budskap och verklighetsnära case. Se till att omge dig med ett starkt team.

I denna text uttrycker skribenten sina åsikter och tankar, och artikeln klassificeras som en krönika med opinionsinnehåll. Om du har några synpunkter eller vill föreslå en ny artikel, ber vi dig att kontakta vår redaktion.
Taggar:
Redaktionen

HRsvepets redaktion är en dedikerad grupp experter som levererar de senaste nyheterna och insikterna inom HR och ledarskap. Vi granskar noggrant och tillhandahåller objektiv information för att hjälpa dig att navigera i HR-landskapet. Vår målsättning är att främja diskussion och reflektion inom HR-gemenskapen och välkomna olika perspektiv. Lita på oss för att hålla dig uppdaterad och engagerad inom detta spännande område. Artiklar som är markerade som sponsrade eller krönikor är budskap med opinionsmaterial och stämmer inte nödvändigtvis överens med redkationens budskap & åsikt.