Har LinkedIn september?

– SPONSRAD ARTIKEL

En vän som tidigt var på internet berättar om hur det på tidigt 90-tal pratades på forum om effekten av september. För att i september kom de nya studenterna...

Skriven av
Gunnar Söderberg
9/18/2023
Kategori
Tips

En vän som tidigt var på internet berättar om hur det på tidigt 90-tal pratades på forum om effekten av september. För att i september kom de nya studenterna till universiteten i USA och forumen fylldes av personer som inte kände till vad normerna var online och betedde sig illa.

Efter någon månad hade de anpassat sig och regler för hur man var online etablerades. Men tio till elva månader senare var det september igen. Några tillkom utanför universiteten också (själv hade jag ett tidigt jobb 1992 där jag plötsligt var uppkopplad), men så kom ett september, som tillsammans med att fler och fler gick online, blev för mycket. De började prata om “The September that never ended”. Då den tidigare hyfsen inte kom tillbaka.

Varje forum jag har varit tidigt på har råkat ut för samma sak. En liten grupp upprättar snabbt sociala regler och får en sund kultur, men över tid så tillkommer det nya personer och en period av att reglerna känns borta. Ofta dör forumen då, även om det kan kännas som att folk mest hittar något annat.

2007 skaffade jag ett konto på LinkedIn, då var det en plattform som mest kändes avsedd för IT och hade sin egen kultur, men jag lämnade sedan IT-sektorn och slutade läsa forumet. Någonstans runt sent tiotal så återvänder jag till LinkedIn och då är det en annan kultur, men samtidigt kan jag ha kommit i början av LinkedIns september. Siffrorna för forumet på Svenskarna och internet ökar för varje år. Tipsen flödar om hur att göra:

1. Bjud på content
2. Boosta varandra
3. Var regelbunden, skriv och kommentera
4. Lägg tid på LinkedIn
5. Bla bla bla

Effekten? Jag kan knappt vara där och de resultaten jag kunde räkna hem när jag återvände krymper. Vad folk gör varierar hejdlöst. Rykten om vad som lönar sig flödar. Algoritmer som ändras. Det känns som varje forum jag sett tidigare när det rasar sönder.

Någon gång i veckan får jag tips om kurser i LinkedIn och hur det kan öka min omsättning, kurser som nästan utan undantag har exempel på hur tekniken har hjälp någon. Denna någon verkar vara kursledaren själv som använt dessa tekniker till att sälja kursen.

Siffrorna i mätningarna för LinkedIns läsare går lite långsamt uppåt, men de verkar stanna av. Rekryterarna verkar älska LinkedIn, men det gör att LinkedIn ersätter Platsbanken som var du hittar jobb. Då krymper innehållet och jag vet inte hur det är för dig, men jag får ofta tips av LinkedIn om jobb som knappt passar mig och är på andra sidan landet, trots att jag själv inte söker jobb. Det får mig att känna att LinkedIn kanske inte är för mig.

Sista stöten kan vara att jag pratade med en chef som berättade att de hittat ett sätt som de kunde betala för att deras anställdas poster skulle prioriteras i andras flöden. Låter det bra?

Jag läser det som att LinkedIn för att tjäna pengar tittar på att ändra algoritmer och låta annonsering styra mer. Döda alla trix som vi kan göra för att synas och bli en plattform för betald reklam. Det kan vara det som får mig att helt lämna LinkedIn. Och jag undrar om inte siffrorna kommer sjunka till nästa Svenskarna och Internet. LinkedIn är längre och längre in i ett evigt september. Med tiden kommer vi att använda oss till andra plattformar för att nätverka och få tips och tankar om vår bransch.

Kan det komma tillbaka? Kanske, men det kan också snart vara lika dött som Clubhouse…


/Gunnar Söderberg

Gunnar Söderberg

Gunnar Söderberg är föreläsare och facilitator specialiserad på ledarskap, engagemang och gamification. I sin bakgrund har han bland annat jobbat med Unionen Chef och Ledarna. Dessutom är han utbildad kommunikatör som tidigare arbetat bland annat som chef, säljare och lajvpedagog. Du kan hitta mer om Gunnar på www.forbattringsverket.se eller www.gunnarsoderberg.se

Foto: Filip V Svensson

I denna text uttrycker skribenten sina åsikter och tankar, och artikeln klassificeras som en krönika med opinionsinnehåll. Om du har några synpunkter eller vill föreslå en ny artikel, ber vi dig att kontakta vår redaktion.
Taggar:
Gunnar Söderberg

Gunnar Söderberg är föreläsare och facilitator specialiserad på ledarskap, engagemang och gamification. I sin bakgrund har han bland annat jobbat med Unionen Chef och Ledarna. Dessutom är han utbildad kommunikatör som tidigare arbetat bland annat som chef, säljare och lajvpedagog. (Foto: Filip V Svensson)