Ny rapport om företagskultur i pandemins spår

– SPONSRAD ARTIKEL

Investera i kulturen och prioritera medarbetarnas individuella behov. Det är nyckeln till att skapa framgång som hybrid arbetsplats. Det visar en ny rapport...

Skriven av
Redaktionen
4/16/2024
Kategori
Arbetsmiljö

Investera i kulturen och prioritera medarbetarnas individuella behov. Det är nyckeln till att skapa framgång som hybrid arbetsplats. Det visar en ny rapport om företagskulturen i en postpandemisk värld av PS Occasion, en av Sveriges största byråer inom upplevelsebaserad kommunikation och event.

Hybridarbete har blivit det nya normala efter pandemin. Men endast 25 procent som arbetar på distans eller i ett hybridlandskap känner en tillhörighet till sin arbetsplats. Att känna sig frånkopplad sin arbetsplats påverkar motivation, produktivitet och kvaliteten av arbetet individerna utför. Vad händer egentligen med företagskulturen när vi inte ses och interagerar fysiskt och hur bör företag tänka och agera? Det ger rapporten Boost Your Culture – a post pandemic must, svar på.

– Hybridarbete är här för att stanna. Det ställer stora krav på ledarskapet, men vi får också mer inkluderande och attraktiva arbetsplatser på köpet, säger Sofia Falk, organisationskonsult och expert på mångfald och inkludering som deltagit i rapporten.

Att arbeta hemifrån varje dag passar inte alla. Istället ligger styrkan i att kunna välja plats utifrån sina arbetsuppgifter och sin livssituation. Studier visar att medarbetare ofta värderar denna frihet lika högt som sin lön och att många är villiga att byta jobb om denna frihet begränsas.

– Om man som arbetsgivare uppmuntrar sina medarbetare till att välja sin arbetsmiljö utifrån sina behov kan det leda till större engagemang och en känsla av tillhörighet – något som i sin tur skapar en framgångsrik företagskultur och i slutändan bättre affärsresultat, säger Marie Lasota, vd på PS Occasion.

I tillägg till rapporten har PS Occasion undersökt eventens betydelse för företagskulturen. 77 procent anser att kickoffs och konferenser är viktiga för att stärka känslan av tillhörighet till företaget. Vad de anställda verkligen vill är att träffas och umgås. Minst efterfrågat är grupparbeten och workshops om företagskulturen.

Åtta steg till en bättre företagskultur i en postpandemisk värld

1 → Inkludera medarbetarna – För att inte riskera att anställda känner sig marginaliserade i en hybrid arbetsmiljö behöver både ledare och medarbetare vara mer proaktiva i sin kommunikation för att bygga relationer.

2 → Undvik enkla lösningar – Ledare måste våga anpassa sig efter varje individs behov. Regler utan ett djupare syfte riskerar att stjälpa mer än att hjälpa, såsom exempelvis fasta tidsramar för hur mycket medarbetare förväntas befinna sig på kontoret.

3 → Låt faktiska behov styra strategin – Företag med en tydlig teamstruktur gynnas nödvändigtvis inte av en individanpassad strategi. Men det är viktigt att fråga sig hur man som arbetsgivare på bästa sätt kan anpassa sig till hybridarbete.

4 → Fokusera på emotionell närhet – Emotionell närhet har 27 procents större inverkan än fysisk närhet på en medarbetares känsla av tillhörighet till arbetsplatskulturen. Våga vara personlig.

5 → Bygg relationer genom delade erfarenheter – Investera i att bygga en relationsbaserad organisation. Delade känslomässiga upplevelser har en stor påverkan på hur vi bygger relationer med människor omkring oss.

6 → Uppmuntra mikrokulturer – Tänk inte bara företagsövergripande evenemang, utan ha även en strategi för att stärka kulturen på gruppnivå. Det skapar både glädje och engagemang.

7 → Identifiera och kommunicera företagets ”varför” – De företag och organisationer som har ett tydligt narrativ klarar sig bättre i alla situationer, inklusive skiftet till en hybrid arbetsplats.

8 → Satsa på det fysiska kontoret – Det fysiska mötets faktiska innehåll har blivit viktigare för att stärka kulturen. Dessutom behöver kontoret ge energi och en känsla av tillhörighet och mening. Helt enkelt – det måste kännas meningsfullt att gå till jobbet.

Om rapporten

Rapporten Boost Your Culture – a post pandemic must bygger på data från Harvard Business Review, McKinsey och Gartner samt intervjuer med branschpersoner om företagskulturen i en hybrid arbetsmiljö. De som intervjuats är Karin Zingmark (rådgivare, talare och författare inom digital kommunikation och ledarskap), Sofia Falk (organisationskonsult och expert på inkludering och mångfald), Henrik Fontin (rådgivare och hr-konsult), Erik Bohjort (psykolog och beteendespecialist på Nordic Behaviour Group) och Mattias Falkehag (partner på Netlight). I tillägg till rapporten har PS Occasion gjort en digital undersökning via YouGov bland 300 medarbetare som fått besvara frågor om evenemangens betydelse för företagskulturen.

Om PS Occasion

PS Occasion är en av Sveriges största kommunikationsbyråer inom upplevelsebaserad kommunikation och event. Byrån har cirka 55 medarbetare i Stockholm och Göteborg, och arbetar med kunder som till exempel KPMG, Telia, EQT, Kronans Apotek och Business Sweden. Vinnare av Årets byrå 2024. Mer information finns på www.psoccasion.se.

OBS! I denna text uttrycker skribenten sina åsikter och tankar, och artikeln klassificeras som en krönika med opinionsinnehåll. Om du har några synpunkter eller vill föreslå en ny artikel, ber vi dig att kontakta vår redaktion.
Taggar:
Redaktionen

HRsvepets redaktion är en dedikerad grupp experter som levererar de senaste nyheterna och insikterna inom HR och ledarskap. Vi granskar noggrant och tillhandahåller objektiv information för att hjälpa dig att navigera i HR-landskapet. Vår målsättning är att främja diskussion och reflektion inom HR-gemenskapen och välkomna olika perspektiv. Lita på oss för att hålla dig uppdaterad och engagerad inom detta spännande område. Artiklar som är markerade som sponsrade eller krönikor är budskap med opinionsmaterial och stämmer inte nödvändigtvis överens med redkationens budskap & åsikt.