Retorikexperten: Så här får HR inflytande i strategisk planering och beslutsfattande.

– SPONSRAD ARTIKEL

Hur kan du inom HR säkerställa att din röst inte bara hörs utan också respekteras? Nyckeln ligger i att bemästra förtroendebaserad affärsretorik.

Skriven av
Pontus F. Christoffersen
4/9/2024
Kategori
HR

Hur kan du inom HR säkerställa att din röst inte bara hörs utan också respekteras? Nyckeln ligger i att bemästra förtroendebaserad affärsretorik. Denna artikel utforskar 3 insiktsfulla och beprövade metoder från det jag som retorikexpert sett stärka HR:s position inom ledningen och som också gör dina bidrag till strategisk planering och beslutsfattande ovärderligt. Det är dags att HR blir en central axel i organisationens strategiska utveckling.

Jag gissar att det här inte är första gången som du letar efter svar på den här frågan. Och du har förmodligen ganska låga förhoppningar om att den här artikeln kommer ge dig något konkret värde. Men låt mig försäkra dig, jag vill genuint att du ska lyckas med det här och om du tar till dig av dessa metoder kan jag garantera att du kommer märka en skillnad.

De 3 metoderna du ska använda är:

1. Koppla förslag till deras ”key initiative”  

2. Använd förtroendestark retorik  

3. Hantera egobubblan 

  1. Koppla förslag till deras "key initiatives"

Ledningen har ofta fokusområden kring tillväxt och att expandera till nya marknader. Och för dig som jobbar med HR kan det verka tydligt att rätt nyrekrytering eller rätt kompetenshöjande insats kommer leda dit, men det är inte alltid tydligt för ledningen som sitter med helt andra glasögon.

Vad jag har sett fungera igen och igen är att presentera dina förslag på ett sätt som kopplar an hur förslaget bidrar till ett av ledningens fokusområden (key initiatives). Resultatet blir att de får en mer naturlig position i ledningen där deras röst både blir hörd och respekterad.

Psst. Om du tycker det låter svårt. Testa att ta AIs hjälp och ställ frågan så här: "Hur kan mitt förslag X bidra till att vi som företag når vårt key initiative Y?"

  1. Använd förtroendestark retorik

Jag vill ge dig två rekommendationer som kommer göra dig till en mycket mer övertygande och trovärdig kommunikatör. Den första är att ta bort alla dina förminskande ordval. Brigitte Mral, min mentor under universitetstiden, som förövrigt är professor i retorik kallade dem för sabotörer: Kanske, lite, möjligen, eventuellt, ganska, bara, tror jag osv…

Exempel:

"Jag skulle bara vilja ta upp den här lite speciella aspekten, om vi har tid?"

Säg istället så här:

"Det finns en viktig aspekt som vi behöver ta upp kring det här."

Du kan bli löjligt mycket mer förtroendeingivande när du ska övertyga någon bara genom att ta bort dina "sabotörer" från ditt vokabulär.

Den andra rekommendationen är att träna på att prata som en polis. Föreställ dig att du blir stannad av en polis och som nu är på väg fram till din bilruta för att ge dig en bot för fortkörning.

"Du, det där gick för fort, jag kommer behöva skriva en böter."

Hur låter polisen? Låter hon ursäktande och går upp i ton i slutet på meningen? Eller låter hon självsäker och går ner i ton i slutet på meningen?

När vi är lite osäkra tenderar vi att gå upp i ton i slutet på meningar vilket gör att vi tappar trovärdighet på samma sätt som när vi använder "sabotörer".

Undvik det.

Prata istället som en polis som delar ut en bot.

Du låter övertygad, bestämd, självsäker.

Men inte arg, aggressiv eller otrevlig.

  1. Hantera egobubblan

Egobubblan är ett fenomen där vi människor går i försvar när någon försöker övertyga oss med argument. Istället för att lyssna på vad personen säger, lyssnar vi på rösten i vårt huvud som bygger upp motargument. Så när de slutar prata kan vi kasta ur oss 5 argument som visar att det är vi som har rätt och dem som har fel.

För att bli skicklig på att övertyga och få mer inflytande behöver du hantera andra personers egobubbla. Det bästa sättet att göra det på är att bli väldigt skicklig på att använda frågor och inte bara argument.

Om en person inte håller med dig, börja inte förklara hur du har rätt, ställ frågor istället:

- Vad har jag missat att ta hänsyn till?

- Hur tror du att Y skulle påverka vår möjlighet till tillväxt långsiktigt?

Vi människor tycker inte om att bli övertygade (av någon annan än oss själva). Och desto mer du kan använda frågor för att få andra att se nya perspektiv, desto mer kommer du få dem att övertyga sig själva om att ditt förslag är värdefullt.

Ställ frågor, var förtroendeingivande och koppla dina förslag till deras key initiatives. Jag lovar dig att dessa 3 metoder kommer vara game-changers för dig.

Lycka till.‍

OBS! I denna text uttrycker skribenten sina åsikter och tankar, och artikeln klassificeras som en krönika med opinionsinnehåll. Om du har några synpunkter eller vill föreslå en ny artikel, ber vi dig att kontakta vår redaktion.
Taggar:
Pontus F. Christoffersen

Pontus F. Christoffersen är grundare av ramverket förtroendebaserad affärsretorik. Han har byggt utbildningsprogram för företag som Google, Swedbank, Sopra Steria, Aspia, och Mannheimer Swartling. Hans expertis ligger i att hjälpa tjänste- och konsultbolag att öka sin mer- och korsförsäljning genom att göra deras experter och konsulter mer affärsdrivna utan att de känner sig som ”säljare”. Han hjälper dig att bygga en säljande organisation och utrustar ditt team med de retoriska färdigheter som krävs för att bli branschledande i dagens konkurrensutsatta marknad. Utbildningsprogrammen struktureras efter inlärningsforskning och levererar mätbara resultat.