Så uppnår du “work-life balance” – 4 tips
Får du ihop det? Att alltid prestera på topp på jobbet samtidigt som du tränar regelbundet, hämtar barnen i tid, lagar god mat och har massor med tid för vänner och familj? Antagligen inte. Det engelska uttrycket “work-life balance” har fått allt mer fokus de senaste åren. Men vad innebär det egentligen? Hur får man till det, och vad kan arbetsgivare göra?
Vad innebär “work-life balance”?
“Work-life balance” innebär att du upplever en balans mellan ditt arbetsliv och privatliv, att du hinner med det du behöver och samtidigt har tid för avkoppling och nöjen. Det innebär inte att vara en supermänniska som alltid har allt under kontroll, balansen handlar om din hälsa och välbefinnande. Nedan har vi listat 4 konkreta tips på vad du kan göra för att få en bättre “work-life balance”.
1. Var realistisk
Ingen klarar av allt, balans är inte synonymt med perfektion. Sänk kraven och var realistisk i dina förväntningar på både dig själv och omvärlden.
2. Prioritera återhämtning
Mitt i all stress är det lätt att glömma vikten av återhämtning, ta dig tid att gå en promenad, träna, meditera eller att läsa en bra bok. Prioritera aktiviteter som får dig att må bra och skapa utrymme för dem i ditt dagliga liv. Har du inte tid att träna efter jobbet? Du kanske istället kan promenera eller cykla till och från jobbet? Tiden finns, det handlar bara om att prioritera.
3. Sätt tydliga gränser
För att få till en balans är tydliga gränser avgörande. Försök att undvika att ta med dig arbetsuppgifter hem och stäng av mejl-notiser efter arbetstid. På arbetet kan du delegera bort uppgifter för att undvika överbelastning, var även selektiv med vad du tackar ja till på din fritid för att prioritera återhämtning.
4. Skapa rutiner
Vi fastnar lätt i dåliga vanor som kan vara svåra att ta sig ur. Fundera över hur din vecka ser ut och om du kan prioritera om. Kan du ändra på vissa rutiner för att minimera din stress? Det kan vara att du storhandlar på söndagar för att inte behöva handla mat efter jobbet, att du är noga med att ta pauser på jobbet för att få ett bättre fokus eller att du arbetar hemifrån någon dag i veckan.
Vad kan du med personalansvar göra?
Kulturen på en arbetsplats och hur du som ledare agerar har en stor påverkan på medarbetarnas välmående. För att skapa en arbetsplats som uppmuntrar till “work-life balance” kan man:
● Skapa en öppen kultur som uppmuntrar medarbetarna att uttrycka när stressen eller arbetsbelastningen är för hög.
● Erbjuda flexibla arbetstider och arbete hemifrån
● Regelbundet se över medarbetarnas arbetsbelastning
● Uppmuntra till friskvård på arbetstid exempelvis träning eller meditation

.avif)
%20(1).avif)

