Årets kommunikativa ledare: "Tillit och lagkänsla är avgörande för framgång"
Sveriges Kommunikatörer har utnämnt Katarina Gold, kommunikationschef på Akavia, till Årets kommunikativa ledare. Vi har pratat med Katarina om vad utmärkelsen betyder och hur hon ser och på kommunikationens roll i ledarskapet.
Sveriges Kommunikatörer har utnämnt Katarina Gold, kommunikationschef på Akavia, till Årets kommunikativa ledare. Vi har pratat med Katarina om vad utmärkelsen betyder, hur hon ser och på kommunikationens roll i ledarskapet – och vilka råd hon vill ge till andra ledare som vill göra skillnad.
Kan du berätta lite om dig själv och din roll på Akavia?
Sedan tre år tillbaka är jag marknads- och kommunikationschef på fack- och professionsförbundet Akavia. I min roll är jag chef över avdelningen Marknad och medlem som består av drygt 30 specialister, inom allt från press, webb, dataanalys, förmåner, event, webb, medlemsservice, inhouseproduktion och martech. Jag ingår i ledningsgruppen och arbetar tätt med LG-kollegorna, inte minst med HR-chefen som har en särskilt strategiskt viktig roll.
Vad tror du är de främsta anledningarna till att du fått den här utmärkelsen?
Jag tror att de främsta anledningarna är hur Akavia som stort förbund åstadkommit fantastiska resultat på kort tid, genom att ha kommit samman och gör gemensam armkrok för att nå våra övergripande mål. Med stort förtroende från vd har jag har lett Akavias varumärkes- och kulturprojekt som förtydligar Akavias position, genom att samla organisationen kring vad kärnan av Akavia är och fått ihop intern kultur med varumärket. 200 anställda och 2500 förtroendevalda delar idag vision och arbetar i samma riktning, det är helt fantastiskt!
Det har resulterat i att fler akademiker än någonsin förr har fått upp ögonen för Akavia, inte minst medlemsgrupperna chefer och personalvetare. Det har också resulterat i att förbundets tillväxtstrategi, varumärkesarbete och synlighet är en angelägenhet för alla i hela förbundet, i alla delar av verksamheten och i förbundsstyrelsen.
Hur arbetar du med kommunikation i ditt ledarskap, i vardagen?
Jag är om att trygga, glada och nyfikna team som prestigelöst jobbar tätt ihop är nyckeln till ett framgångsrikt varumärke och verksamhet. Det får organisationen att ännu mer göra armkrok och jag försöker visar det i praktiken genom att själv vara transparent, genuint intresserad, sätta ord på den långsiktiga riktningen och visa att det är vi tillsammans som formar vägen dit. Och att genom att testa oss fram, så blir vi hela tiden bättre.
Vilka erfarenheter eller vägval i din karriär har format dig mest som ledare?
Under mina +10 år som chef och ledare har jag haft förmånen att få leda stora förändringsprocesser och under årens gång har jag lärt mig otroligt mycket. Den allra viktigaste insikten är vikten av att stärka organisationens lagkänsla, där alla ser helheten och hur deras arbete bidrar till det övergripande resultatet: att få medarbetare och kollegor att vilja vara en del av rörelsen framåt. Och att låta det få ta tid, för att lyckas på riktigt.
Vad tycker du kännetecknar en kommunikativ ledare idag?
Det är en ledare som förstår vikten av att löpande lyssna, reflektera och ha en levande dialog med hela organisationen – för att förstå och kunna fatta så kunskapsbaserade beslut som möjligt. Men det är också en ledare som är trygg, känner tillit och visar i ord och handling att utveckling alltid är möjlig genom nyfikenhet, autenticitet och närvaro.
Vilket råd vill du ge till andra som vill stärka sin kommunikativa förmåga som ledare?
Lyssna mer! Läs mer! Ta tid till att reflektera och våga prioritera det som är viktigt på riktigt.

.avif)
%20(1).avif)

