Se upp för multitasking – här är varför
Är du en “multitasker”? Gillar du att “ha många bollar i luften”? Drivs du av “ett högt tempo”? I så fall – grattis! Du verkar vara en supermänniska!
Är du en “multitasker”? Gillar du att “ha många bollar i luften”? Drivs du av “ett högt tempo”? I så fall – grattis! Du verkar vara en supermänniska! Att jonglera flera arbetsuppgifter samtidigt har länge varit en eftersträvansvärd förmåga inom arbetslivet. Många betraktar det som ett tecken på effektivitet och mångsidighet. Men trots denna beundran finns det en mörk sida av multitasking som kanske inte är så uppenbar vid första anblick.
Splittrat fokus
En av de mest påtagliga nackdelarna med multitasking är den minskade koncentrationen och förmågan att fokusera. När man hela tiden byter mellan olika uppgifter tenderar varje uppgift att få mindre uppmärksamhet än den förtjänar. Resultatet? En minskad kvalitet på arbetet och längre tid att slutföra uppgifterna.
Ökad stress
Det är också viktigt att tänka på att multitasking kan öka stressnivåerna. Att ständigt vara på språng mellan olika projekt kan skapa en känsla av överväldigande ansvar och göra det svårare att utföra varje uppgift korrekt och effektivt.
Inte tidseffektivt
Det kanske mest ironiska med multitasking är att det faktiskt kan ta längre tid än att fokusera på en sak åt gången. Att behöva växla mellan olika uppgifter tar tid i sig själv, och varje övergång kräver återhämtning av fokus.
Begränsar kreativitet
När vi pratar om att hoppa mellan olika uppgifter kan vi inte heller ignorera den negativa påverkan det har på kreativitet och problemlösningsförmåga. Att behöva anpassa sig till olika arbetsuppgifter hela tiden kan hindra vår förmåga att tänka utanför boxen och komma på innovativa lösningar.
Gör så här istället
Så, vad är lösningen? Att fokusera på en uppgift åt gången. Genom att dyka djupt in i en uppgift åt gången förbättras kvaliteten på arbetet och stressen minskar. Genom att skapa en strukturerad plan för att hantera olika uppgifter och undvika lockelsen av att hela tiden växla mellan dem kan man faktiskt öka produktiviteten och trivseln på arbetsplatsen.

.avif)
%20(1).avif)

