Välkomna nya medarbetare på rätt sätt
En bra onboarding skapar förtroende och engagemang för organisationen. Det ska ge den nyanställda ett bra första intryck av arbetsplatsen, en känsla av...
En bra onboarding skapar förtroende och engagemang för organisationen. Det ska ge den nyanställda ett bra första intryck av arbetsplatsen, en känsla av tillhörighet och en förberedelse för yrkesrollen.
Den viktigaste investeringen för en organisation är att ta emot nyanställda på ett bra sätt. En välfungerande introduktion ger medarbetaren en ökad lojalitet för arbetgivaren, ökad prestation och förbättrat välmående.
Vad innebär preboarding?
Preboarding startar redan vid påskrivet anställningskontrakt och kan bestå av ett välkomstmejl med information av praktisk karaktär eller information om företagskultur och värderingar. Allt för att skapa en känsla av tillhörighet och engagemang. Vid förberedelser inför detta steg är det bra att tänka igenom allt som en ny medarbetare behöver veta. Det kan vara alltifrån dresscode på arbetsplatsen till parkeringsmöljigheter eller allmän information om arbetsplatsen. Glöm inte bort de sociala relationerna vilket är bland det viktigaste i preboardingen som att ordna träffar med blivande kollegor eller bjuda in till förberedande möten.
Vad är onboarding?
Onboardingen startar när den nyanställda har börjat sin anställning. Det handlar om att förmedla information om organisationens mål och vision, arbetsuppgifter, förväntningar, rutiner, arbetsmiljö och förmåner med mera. Det är ett sätt att göra medarbetaren startklar i sin yrkesroll.
Så kan ni lägga upp det
Det är fördelaktigt med ett basprogram för onboardingen som gäller för alla nyanställda och sedan anpassa det efter den aktuella yrkesrollen. En digital checklista som är översiktlig och med utpekade ansvariga för varje del gör processen smidig för alla inblandade och den nyanställda får en överblick.
Ge den nya medarbetaren möjlighet att själv genomföra vissa delar i utbildningen så skapas ett självledarskap.
Låt onboardingen ta lite tid och pressa inte inför mycket information på kort tid. Det behövs tid emellan informationsblocken för reflektion och att använda kunskapen.
Gör till en vana att utvärdera varje del i onboardingprocessen. Skicka ut en enkät till chef och nyanställd och låt dem komma med synpunkter och förbättringsförslag. Utse en person som är ansvarig för att uppdatera och se över onboardingprocessen regelbundet.
Underlätta för chefen
Ett vanligt problem i onboardningprocessen är att chefer inte har tiden att delta i introduktionen. Genom att skapa stöd och mallar över vad som förväntas och när det ska ske underlättas möjligheterna för chefens deltagande. Skapa en automatisk rutin där det kommer påminnelser inför att en ny medarbetare börjar så underlättas arbetet ytterligare.
En smidig onboarding ger många vinster
Forskning visar att en dålig introduktion ökar risken för att medarbetaren slutar inom ett år medan en bra introduktion däremot gör att anställda trivs bättre, har lägre sjukfrånvaro och mindre risk att drabbas av olycksfall på arbetsplatsen. Se därför till att ta emot de nyanställda med ett strukturerat och tydligt onboardingprogram det vinner alla på. En sidoeffekt är att även arbetsgivarvarumärket stärks och att produktiviteten ökar i organisationen.
4 viktiga delar i onboardingen:
· Trygghet – Med en tydlig kommunikation om organisationens mål och värderingar, arbetsuppgifter och förväntningar i arbetsrollen skapas en trygghet och förtroende hos den nya medarbetaren.
· Välkomnande - Skapa tidigt en gemenskap med kollegor och chef. Trivseln ökar om man känner sig välkommen och som en del i gemenskapen.
· Tid och resurser - Det ska finnas tid avsatt för onboardingen och utse gärna en mentor som stöd för den nya medarbetaren.
· Feedback – En kontinuerlig utvärdering genom enkätundersökning av onboarding processen gör att den blir bättre och bättre.
Källor:
Unikresurs
Induction
Framfot

.avif)
%20(1).avif)

