Varför mental hälsa är en avgörande affärsfråga och inte "bara" en personalfråga

– SPONSRAD ARTIKEL

‍‍Vi vet det intuitivt redan: mental hälsa påverkar allt. Medarbetarnas välbefinnande påverkar produktiviteten, samarbetet, engagemanget och i slutänden företagets resultat. Ändå är det förvånansvärt få företag som verkligen mäter vad deras...

Skriven av
P-O Osbeck
5/6/2025
Kategori
HR

Vi vet det intuitivt redan: mental hälsa påverkar allt. Medarbetarnas välbefinnande påverkar produktiviteten, samarbetet, engagemanget och i slutänden företagets resultat. Ändå är det förvånansvärt få företag som verkligen mäter vad deras satsningar på välbefinnande ger tillbaka.

Istället nöjer man sig ofta med att ”ha något på plats”; en reaktiv företagshälsovård, några stressföreläsningar, kanske ett mindfulnesspass. Det är alltid välment och gjort från en plats av att vilja hjälpa, men det är inte sällan tillräckligt för att "move the needle". Mental hälsa behöver flyttas från aktivitet till affärsstrategi. Och, vi lever även i en tid där vi troligtvis aldrig behövt prioritera det så mycket som nu.

Vad kostar det att inte investera?

Enligt WHO går över tolv miljarder arbetsdagar förlorade varje år till följd av depression och ångest till kostnaden av över en biljon dollar globalt (en etta följd av tolv nollor). Samtidigt visar undersökningar* att företag som gör rätt typ av investeringar i mental hälsa kan få upp till fyra gånger pengarna tillbaka i form av lägre sjukfrånvaro, lägre personalomsättning och högre produktivitet.

Så varför är inte fler företag i gång? Svaret är ofta: man vet inte hur man ska räkna på det. Vad innebär det att ligga i framkant? De företag som når längst har något gemensamt: De har skapat en koppling där mental hälsa är en självklar del av både strategi och kultur. Det handlar inte längre om isolerade insatser utan om en datainformerad, individanpassad och tekniskt stöttad strategi, där man kan följa upp både hälsomässiga resultat och ROI.

Goda exempel på denna koppling som vi kan inspireras av är:

  • Proaktivt stöd och tillgång till mentalt stöd.
  • En tydlig del i övriga HR- och ledarskapsinitiativ.
  • Skräddarsydda och evidensbaserada stödfunktioner.
  • Tydlig ROI-koppling med förbättrade utfall i både hälsa, engagemang och kostnader.

Att hamna här är inte en slump. Det är snarare ett resultat av långsiktigt arbete, tydlig styrning och att man faktiskt valt att investera i det som ger effekt. Både för individen och för affären.

Sex skäl till varför mental hälsa är en investering och inte en kostnad

1: Högre engagemang

Medarbetare som mår bra är inte bara närvarande, de är också engagerade. Faktum är att de är upp till 4,4 gånger mer benägna att känna sig engagerade i sitt arbete, visar siffror från Gallup. Engagemang är grunden för innovation, kvalitet och kundupplevelse och det börjar med välmående.

2: Mindre sjukfrånvaro och mer närvaro som märks

Engagerade och mentalt friska team har upp till 78 % lägre sjukfrånvaro, enligt Gallup. Och det handlar inte bara om att vara på plats utan om att faktiskt kunna prestera när man är där. Minskad "presenteeism", alltså när man är på jobbet men inte riktigt fungerar, är minst lika viktigt.

3: Lägre personalomsättning

När människor inte mår bra, söker de sig bort. En studie från McKinsey visar att medarbetare med psykisk ohälsa är upp till fyra gånger mer benägna att lämna sin arbetsgivare. Att prioritera mental hälsa är därför också en nyckel till att behålla kompetens.

4: Starkare employer brand och enklare rekrytering

Företag som tar hand om sina medarbetare får också fler som vill jobba där. Enligt Gallup är medarbetare sju gånger mer benägna att rekommendera sin arbetsplats om de känner att deras välmående prioriteras. Det gör dig mer attraktiv i en tid när talang är en konkurrensfördel.

5: Färre incidenter och konflikter

Psykisk hälsa påverkar även säkerheten. Gallup visar att organisationer med högre engagemang och bättre arbetsmiljö har upp till 63 % färre arbetsplatsincidenter. När människor mår bra, fattar de bättre beslut och samarbetar mer konstruktivt.

6: Ökad lönsamhet

Det kanske mest slående: företag med högt engagemang och god arbetsmiljö presterar även bättre ekonomiskt. Enligt Gallup kan det handla om upp till 23 % högre lönsamhet. När vi investerar i människor investerar vi i affärer.

Så pitchar du till ledningen:

Exempel på infallsvinklar du kan använda dig av för att bygga ditt case internt för att prioritera en förebyggande hälsostrategi:

"Idag ser vi ökade kostnader för sjukskrivningar och låg engagemangsnivå. Samtidigt har våra nuvarande lösningar låg användning och saknar mätbar effekt."
"Ja, en ny strategi kräver investering. Men att fortsätta som vi gör innebär att vi fortsätter spendera utan att få något tillbaka."
"Med en datadriven, individanpassad lösning kan vi börja spåra ROI, förbättra arbetsmiljön och minska framtida kostnader."
"Det här handlar inte bara om att ’göra gott’, det är ett affärskritiskt beslut som förbättrar både arbetsmiljö och lönsamhet."

Sikta mot "Leading by example"

Att ligga i framkant kräver mer än goda intentioner. Det är ett arbete som kräver struktur, långsiktighet och mod att investera i något innan problemen uppstår. Men det är också där den största vinsten ligger. För vad är det värt att ha en strategi som faktiskt fungerar och som du kan mäta effekten av i både välmående och resultat?

Det är inte bara rätt sak att göra. Det är också smart.

I denna text uttrycker skribenten sina åsikter och tankar, och artikeln klassificeras som en krönika med opinionsinnehåll. Om du har några synpunkter eller vill föreslå en ny artikel, ber vi dig att kontakta vår redaktion.
Taggar:
P-O Osbeck

P-O Osbeck är Chief Growth Officer för Champion Health Nordic, en modern och hälsofrämjande företagshälsa, som hjälper företag med datadrivna analyser tillsammans med personliga hälsoprogram för medarbetare och strategiska rapporter för beslutsfattare. Med 15 års erfarenhet från hälsostrategiskt arbete inom näringslivet bidrar han med evidensbaserade och konkreta verktyg för att skapa resultat för företag och dess medarbetare.