Kommunikationen på arbetsplatserna sitter inte i väggarna
Kommunikation är avgörande för framgångsrika arbetsplatser, men underskattas ofta i vardagen utanför kommunikationsavdelningen. Trots att vi kommunicerar stora delar av arbetsdagen sker det ofta slentrianmässigt, utan medvetenhet eller rätt kompetens
Kommunikation är avgörande för framgångsrika arbetsplatser, men underskattas ofta i vardagen utanför kommunikationsavdelningen. Trots att vi kommunicerar stora delar av arbetsdagen sker det ofta slentrianmässigt, utan medvetenhet eller rätt kompetens. I sin nya bok Det sitter inte i väggarna – reflektera med Jenny och Johanna om att kommunicera medvetet på jobbet vill Johanna Sevonen och Jenny Forss belysa vardagskommunikationen mellan kollegor. Med konkreta exempel, fakta och reflektionsfrågor vill de väcka insikt och ge verktyg för att skapa mer medveten och meningsfull kommunikation på jobbet. Vi har pratat med Johanna för att höra mer om boken och dess syfte.
Varför skriver ni den här boken?
De flesta är idag överens om att kommunikation är en central del för att bygga framgångsrika företag och organisationer, inifrån och ut. Alla pratar lika ofta om att just kommunikationsförmågan hos varje medarbetare är viktig, inte minst tas det upp i alla jobbannonser men, gapet från den gemensamma uppfattningen till att också ge alla medarbetare förutsättningar att lyckas med kommunikationen på jobbet är fortfarande alldeles för stort. Vi hoppas att just reflektionsmetoden i boken ska hjälpa läsaren komma till egna insikter och att våra exempel ihop med nedslag i relevanta fakta ska leda till större medvetenhet.
Hur är boken tänkt att användas?
Boken ska hjälpa till att grundläggande förstå skillnaden mellan medveten kommunikation och den som skjuts från höften – att det är märkligt att inte mer krav ställs på gemensam kompetens eller färdigheter på fler arbetsplatser. Vår ambition har varit att göra boken både överskådlig och enkel att ta till sig. Precis som i vår podcast bygger innehållet på våra egna insikter och kunskaper men vår ambition är att efter varje kapitel bjuda in till egna reflektioner, enskilt eller varför inte i grupp på en avdelning?
Den här boken kan gärna betraktas som en introduktion och ”gör-det-själv-bok” med handfasta råd och insikter till medarbetare, chefer, ledningsgrupper och styrelser men självklart också stöd till kommunikatörer. Vi hoppas den ska ge tydlig vägledning i hur man kan ta sig an utmaningen att skapa en kommunikativ organisation och vilka frågor som är avgörande att belysa. Vill man sen fördjupa sig i något kapitel eller variera läsanade med att lyssna så har vi QR-koder med hänvisningar till alla de poddavsnitt som de olika kapitlen sammanfattar.
Vad hoppas ni att boken ska bidra till?
Vi hoppas förstås att fler ska se behovet av förändring och inte bara prata om den utan också få modet och ta steget till att skapa bättre förutsättningar för att lyckas förverkliga uppsatta mål och strategier. Kommunikationen på jobbet behöver bli mer medveten – allt annat är slöseri med allas tid och energi och bidrar inte till välmående arbetsplatser.
Kommunicera bättre på jobbet
3 tips från Johanna
1. Ta reda på vad som förväntas av dig. Fråga din chef om var du kan läsa om det du förväntas leva upp till i din dagliga kommunikation och just i din roll på arbetsplatsen.
2. Nöj dig inte med att göra så gott du kan utifrån gissningar eller vad du allmänt lärt dig i livet. Efterfråga företagsgemensamt stöd som mallar, verktyg, litteratur, introduktion, utbildning och träning som hjälper dig och dina kollegor att leva upp till förväntningarna om att vara tillsammans bli en kommunikativt framgångsrik organisation – där du själv kan känna dig säkrare i ditt bidrag och i din dagliga kommunikation.
3. Föreslå gärna att ni pratar och reflekterar om hur er individuella och gemensamma kommunikation på företaget fungerar på ett avdelningsmöte. Bjud in en kollega från kommunikationsavdelningen som hjälper er hålla dialogen men också ta era insikter och behov vidare!
Mer om Johanna Sevonen
Johanna har närmare 30-års erfarenhet av kommunikation och driver Sevonen Communication sedan 2018 med inriktning internkommunikation, förändringsledning, mätningar och kommunikativt ledarskap. Hon ger råd, coaching, mentorstöd, utbildningar och samarbetar nära forskare om mer kommunikativt framgångsrika organisationer. HR och förändringsprojekt är återkommande samarbetsparter i olika uppdrag med målet att förflytta medarbetarna till utvecklade färdigheter, starkare motivation eller nya vanor. Hennes tid som anställd har främst varit i stora och komplexa organisationer under stark förändring.

.avif)
%20(1).avif)

