Lätta på kontrollen – och se vad som händer
När styrning bygger på kontroll i stället för tillit pressas engagemang, ansvar och arbetsglädje undan. Det är dags att rekrytera ledare med rätt kompetens – och skapa system som bygger människor.
Eva Willstrand har fler än 20 års erfarenhet av kommunikationsutveckling, såväl i ledande befattning som i specialistrollen, inom exempelvis Scandinavian Airlines, Saab Technologies och Lantmännen. Eva arbetar idag som kommunikations- och ledarskapskonsult i eget bolag. Hon har framför allt uppdrag som utbildare, föreläsare, rådgivare och coach inom strategisk intern kommunikation, ledningskommunikation, kommunikationsutveckling, affärsutveckling och förändringskommunikation, både inom privat och offentlig sektor. Eva är författare till boken ”Få (bättre) koll på din kommunikation”, en handbok i intern kommunikation.
För ett par år sedan fastnade jag en kväll framför SVT:s dokumentär Den svenska välfärden: Vården. Journalisten Britt-Marie Mattsson intervjuar läkare, ekonomer, forskare och en superrevisor om tillståndet i svensk vård. Men det som verkligen grep tag i mig var något annat – en diskussion om ledarskap och styrning som kändes direkt relevant för mitt eget arbetsområde.
Programmet tar avstamp i hur New Public Management (NPM) slog igenom i offentlig sektor under 80-talet. En styrfilosofi inspirerad av näringslivet, med fokus på resultat, måluppfyllelse och produktivitet. Målet var att effektivisera – att få ut mer värde per skattekrona. Men baksidan? Ökad administration, standardisering och styrning via nyckeltal på bekostnad av professionellt omdöme.
Misstro som utgångspunkt
Det mest intressanta var hur samstämmiga experterna i programmet var: det här sättet att styra verkar snarare kväva engagemang och kvalitet än främja det. När man detaljstyr och kontrollerar i varje led skickar man också en tydlig signal: vi litar inte på att du gör ett bra jobb om vi inte mäter dig. Följden blir att människor slutar anstränga sig. Inte för att de inte vill, utan för att det inte lönar sig. Kreativitet, ansvarstagande och arbetsglädje pressas undan till förmån för att "göra rätt enligt systemet".
Och det stannar inte vid vården. Liknande mönster syns i många verksamheter – även i det privata näringslivet. Jag uppfattar att många HR-ansvariga ser detta dagligen: hur bristande tillit, ensidigt fokus på kontroll och dåligt rekryterat ledarskap påverkar både resultat och arbetsmiljö.
Vi vet att de flesta människor drivs av att göra ett bra jobb. Att bli uppskattade av kollegor. Att kunna vara stolta över sitt yrkesutövande. Det bekräftades även i programmet: känslan av erkännande och professionell status är ofta viktigare än monetära incitament.
Dags att göra annorlunda
Så varför rekryterar vi fortfarande chefer på magkänsla istället för meriterad ledarskapskompetens? Varför fortsätter vi att bygga system som förutsätter misstro – trots att vi vet att det inte fungerar?
Det är dags att tänka om. Att forma strukturer och styrning som utgår från tillit, inte kontroll. Att bygga ledarskap som skapar förutsättningar – inte bara efterfrågar resultat. Att våga modernisera våra arbetssätt utifrån det vi faktiskt vet om motivation, prestation och arbetsmiljö.
Det här är inte ny forskning. Men det var uppfriskande att höra det formuleras i SVT, ur ett nationalekonomiskt perspektiv, och med sådan tydlighet. Det gav mig ny energi. För förändring börjar just där – i insikten om att vi kan bättre. Och att det inte krävs mycket mer än att vi faktiskt börjar lita på människor.

.avif)
%20(1).avif)
 
         
        

.svg.avif)