Lätta på kontrollen – och se vad som händer

– SPONSRAD ARTIKEL

När styrning bygger på kontroll i stället för tillit pressas engagemang, ansvar och arbetsglädje undan. Det är dags att rekrytera ledare med rätt kompetens – och skapa system som bygger människor.

Skriven av
Eva Willstrand
6/16/2025
Kategori
HR

‍Eva Willstrand har fler än 20 års erfarenhet av kommunikationsutveckling, såväl i ledande befattning som i specialistrollen, inom exempelvis Scandinavian Airlines, Saab Technologies och Lantmännen. Eva arbetar idag som kommunikations- och ledarskapskonsult i eget bolag. Hon har framför allt uppdrag som utbildare, föreläsare, rådgivare och coach inom strategisk intern kommunikation, ledningskommunikation, kommunikationsutveckling, affärsutveckling och förändringskommunikation, både inom privat och offentlig sektor. Eva är författare till boken ”Få (bättre) koll på din kommunikation”, en handbok i intern kommunikation.

För ett par år sedan fastnade jag en kväll framför SVT:s dokumentär Den svenska välfärden: Vården. Journalisten Britt-Marie Mattsson intervjuar läkare, ekonomer, forskare och en superrevisor om tillståndet i svensk vård. Men det som verkligen grep tag i mig var något annat – en diskussion om ledarskap och styrning som kändes direkt relevant för mitt eget arbetsområde.

Programmet tar avstamp i hur New Public Management (NPM) slog igenom i offentlig sektor under 80-talet. En styrfilosofi inspirerad av näringslivet, med fokus på resultat, måluppfyllelse och produktivitet. Målet var att effektivisera – att få ut mer värde per skattekrona. Men baksidan? Ökad administration, standardisering och styrning via nyckeltal på bekostnad av professionellt omdöme.

Misstro som utgångspunkt

Det mest intressanta var hur samstämmiga experterna i programmet var: det här sättet att styra verkar snarare kväva engagemang och kvalitet än främja det. När man detaljstyr och kontrollerar i varje led skickar man också en tydlig signal: vi litar inte på att du gör ett bra jobb om vi inte mäter dig. Följden blir att människor slutar anstränga sig. Inte för att de inte vill, utan för att det inte lönar sig. Kreativitet, ansvarstagande och arbetsglädje pressas undan till förmån för att "göra rätt enligt systemet".

Och det stannar inte vid vården. Liknande mönster syns i många verksamheter – även i det privata näringslivet. Jag uppfattar att många HR-ansvariga ser detta dagligen: hur bristande tillit, ensidigt fokus på kontroll och dåligt rekryterat ledarskap påverkar både resultat och arbetsmiljö.

Vi vet att de flesta människor drivs av att göra ett bra jobb. Att bli uppskattade av kollegor. Att kunna vara stolta över sitt yrkesutövande. Det bekräftades även i programmet: känslan av erkännande och professionell status är ofta viktigare än monetära incitament.

Dags att göra annorlunda

Så varför rekryterar vi fortfarande chefer på magkänsla istället för meriterad ledarskapskompetens? Varför fortsätter vi att bygga system som förutsätter misstro – trots att vi vet att det inte fungerar?

Det är dags att tänka om. Att forma strukturer och styrning som utgår från tillit, inte kontroll. Att bygga ledarskap som skapar förutsättningar – inte bara efterfrågar resultat. Att våga modernisera våra arbetssätt utifrån det vi faktiskt vet om motivation, prestation och arbetsmiljö.

Det här är inte ny forskning. Men det var uppfriskande att höra det formuleras i SVT, ur ett nationalekonomiskt perspektiv, och med sådan tydlighet. Det gav mig ny energi. För förändring börjar just där – i insikten om att vi kan bättre. Och att det inte krävs mycket mer än att vi faktiskt börjar lita på människor.

I denna text uttrycker skribenten sina åsikter och tankar, och artikeln klassificeras som en krönika med opinionsinnehåll. Om du har några synpunkter eller vill föreslå en ny artikel, ber vi dig att kontakta vår redaktion.
Taggar:
Eva Willstrand

Med fler än 20 års erfarenhet från både chefs- och specialistroller med fokus på strategisk och intern kommunikation i verksamheter som Scandinavian Airlines, Saab Technologies och Lantmännen är Evas ambition att, med hjälp av medveten och strategisk intern kommunikation, bidra till att skapa en lönsam och sund företagskultur som präglas av ett kommunikativt och hälsofrämjande ledarskap. I januari 2014 tog Eva klivet över till konsultrollen med fokus på kommunikation och ledarskap och sedan 2018 driver hon eget bolag, Willstrand Kommunikation & Ledarskap AB. Evas motto är ”gör det du säger att du ska göra” vilket hjälper henne att både få en skön känsla av framåtrörelse och tillfredsställelse samtidigt som beteendet som kommer med att följa mottot skapar en trygg förutsägbarhet. Eva har uppdrag som utbildare, föreläsare, processledare, facilitator, rådgivare och coach inom områdena strategisk intern kommunikation, ledningskommunikation, kommunikationsutveckling, affärsutveckling och förändringskommunikation. Hon utbildar ledningsgrupper, chefer, kommunikatörer, nyckelpersoner, projektledare och medarbetare inom både privat och offentlig sektor. Alla uppdrag till vilka handboken kan vara ett bra och pedagogiskt komplement.