Skapa en måendekultur – 5 tips till ledare!

– SPONSRAD ARTIKEL

Ohälsa är fortfarande mycket stigmatiserat i dagens samhälle. Vi vet att ohälsan ökar. Det har den tyvärr gjort sedan 2010. Det är den psykosociala delen som...

Skriven av
Julie Ottesen Aronowitsch
12/6/2023
Kategori
Företagshälsa

Foto: Lisa Björk

Ohälsa är fortfarande mycket stigmatiserat i dagens samhälle. Vi vet att ohälsan ökar. Det har den tyvärr gjort sedan 2010. Det är den psykosociala delen som ökar mest och stress står för 22% av alla sjukskrivningar. Vi alla utsätts för stress mer eller mindre dagligen. Hög stress under längre perioder i kombination med bristande återhämtning kan leda till negativ stress. Många upplever tyvärr stor skam när de själva drabbas och mår dåligt.


För att förekomma detta, för att vända denna negativa trend, tror jag vi behöver hjälpas åt! Vi behöver skapa en kultur där det är okej att prata om mående. Där det är ok, ja till och med självklart, att det inte alltid bara är bra. Livet ser inte ut så! Vi behöver påminna varandra om att lyssna inåt, reflektera över hur vi mår och signalera detta för varandra. För att kunna hjälpas åt när det är tufft och för att rikta insatser och åtgärder. Detta är ett ständigt pågående arbete.


För att lyckas med detta behöver vi ha en trygg grund att stå på. Vi behöver aktivt arbeta med företagskulturen så att den speglar dessa värderingar. För om jag som människa ska våga vara sårbar och våga ta hjälp och berätta när jag mår dåligt behöver jag känna mig trygg och att detta är okej. Då räcker det inte att chefen har sagt på en kick-off en gång att det är viktigt att vi pratar med varandra, utan detta är något jag måste uppleva. För att skapa en måendekultur behöver vi hålla frågan om mående levande och ständig aktuell. Här kommer 5 tips till ledare för att göra detta.

1. Checka in på möten med färger
Starta vecko,- eller månadsmötet med en incheckning där alla berättar hur de mår i form av färg. Färgerna grön, gul, röd rekommenderas därför att alla kan relatera till dem. På detta sätt ger du medarbetarna förutsättningar för att lyssna inåt och känna efter. Dessutom skapar det en öppenhet och en förståelse för varandra. Du undviker också svaret ”det är bra” som inte säger så mycket, utan medarbetaren ”tvingas” gradera sitt svar inom tre nivåer. Medarbetarna delar det de vill dela, det behöver inte vara mer än en färg. Du som ledare kan alltid följa upp med individuella samtal vid behov.

2. Avsätt tid för att vara nära medarbetarna
En stor del av ledarens jobb är att följa medarbetarna, stötta och coacha. Ofta har ledaren själv så mycket att göra att detta inte hinns med eller upplevs som jobbigt. Ge dig själv förutsättningar att göra detta på ett bra sätt! Acceptera att medarbetarna är en stor del av ditt jobb och sätt av tid till uppföljning av medarbetare varje vecka. På detta sätt vet du att du har tid i din kalender att hantera saker som uppstår eller att du har tid att söka upp medarbetarna på eget initiativ.

3. Ha ”mående” som en stående punkt på månadsmöten
På detta sätt håller ni frågan om mående ständig aktuell, ni kan ta ett annat perspektiv på er tillvaro och få värdefull information och insikter. Prata om hur det går just nu och jobba också förebyggande. Blicka framåt och prata om kommande period. Vilken period går vi in i? Vad har vi på agendan? Vad är viktigt för oss för att må bra under denna period? Hur ska vi nå dit? Vad är önskat läge när denna period är slut? Det är lättare att jobba mot ett mål när man har satt en riktning!

4. Jobba med friskfaktorerna.
Vi tenderar att fokusera mycket på det negativa och lägger ofta mycket fokus och energi på att försöka förbättra detta. Glöm inte det som redan är positivt! Detta för att skapa medvetenhet och synliggöra det som redan är bra, för att inte ändra eller ta bort det som är ett framgångskoncept, men också för att få känna sig nöjd och stolt över det ni åstadkommer tillsammans och inte ta det för givet! För att sätta i gång diskussionerna kan man ta utgångspunkt i de som svarat att det är grönt vid er check-in och ställa frågor om vad är det är ni får till som gör att det upplevs grönt, vad som har lett till att det är grönt och hur ni kan göra för att bibehålla detta.  


5. Föregå med gott exempel
Det är inte enbart det vi säger, utan också det vi gör som bildar en kultur. Visa att du som ledare är mer än en jobb-person. Du kan vara personlig utan att vara privat. Berätta när du går från jobbet lite tidigare för att närvara på barnets utvecklingssamtal i skolan. Berätta om saker du gör på fritiden eller saker som ger dig återkoppling. Våga visa när du har det tufft eller när du tycker något är kämpigt. Sannolikheten för att andra vågar visa sina sårbarheter blir större om vi har människor runt oss som agerar som människor och inte robotar!

I denna text uttrycker skribenten sina åsikter och tankar, och artikeln klassificeras som en krönika med opinionsinnehåll. Om du har några synpunkter eller vill föreslå en ny artikel, ber vi dig att kontakta vår redaktion.
Taggar:
Julie Ottesen Aronowitsch

Julie Ottesen Aronowitsch, VD Howdo. Howdo är ett digitalt verktyg som hjälper ledare och medarbetare att tillsammans skapa ett bättre mående på arbetsplatsen. Julie är fd. grundskollärare och livscoach. Utbildad inom pedagogik, kommunikation- och förändringsarbete. Julie har en stark drivkraft att bidra till andras välmående och förebygga ohälsa innan det gått för långt.