När medarbetaren lämnar – är det ett svek mot dig som chef?

– SPONSRAD ARTIKEL

De flesta chefer minns känslan när en riktigt duktig medarbetare säger upp sig. Jag har varit där och vet hur jobbigt det kan kännas när man står inför att snabbt behöva prioritera om och lösa en vakans.

Skriven av
Hanna Lyredal
14/9/2025
Kategori
Personal

De flesta chefer minns känslan när en riktigt duktig medarbetare säger upp sig. Jag har varit där och vet hur jobbigt det kan kännas när man står inför att snabbt behöva prioritera om och lösa en vakans. Det är inte i de stunderna som det är som mest stimulerande att vara chef.

Medarbetare slutar, det är en naturlig del av arbetslivet. Problemet är att många chefer reagerar på beskedet som om det kommit som en blixt från klar himmel.

”Jag hade ingen aning, jag trodde hen trivdes!”

Men sanningen är att uppsägningar nästan aldrig sker över en natt. Ofta har medarbetaren funderat länge, visat små signaler och kanske till och med påtalat ett missnöje utan att bli hörd.

Jag minns en situation där en chef hade en mycket uppskattad och duktig medarbetare som ville ta nästa steg internt och var väldigt tydlig med detta under sina utvecklingssamtal. Problemet var att chefen inte ville ”släppa” medarbetaren, eftersom hen kände att verksamheten inte skulle klara sig utan dennes kompetens. Det var helt enkelt enklast och bekvämast att ”hålla kvar” medarbetaren med argumentet att, vi behöver dig här. Resultatet blev att medarbetaren sa upp sig. Det märkliga var inte beslutet, det var fullt förståeligt. Det märkliga var att chefen blev både överraskad och till viss del kände sig sviken. ”Hur kunde hen lämna just nu, när det är så kritiskt?”


Medarbetare funderar länge innan de lämnar

Forskning visar att en medarbetare i genomsnitt funderar i 6–12 månader innan beslutet att säga upp sig blir verklighet. Ofta har de redan under en längre tid tappat motivation, minskat sitt engagemang och börjat titta på nya möjligheter.

Work Institute, som under 2025 analyserade över 120 000 exitintervjuer, konstaterar att 75 % av alla avgångar skulle gå att förhindra. Det betyder att tre av fyra uppsägningar hade kunnat undvikas om arbetsgivaren eller chefen hade agerat i tid. Detta är en otroligt hög siffra i sig men det signalerar också att det finns en enorm potential för dig som chef att behålla dina medarbetare under längre tid.


Varför lämnar medarbetare egentligen?

Trots att många vill peka på lön eller arbetsbelastning som huvudorsak, visar undersökningar från bland annat Gallup att det oftast handlar om relationen till chefen och den närmaste arbetsmiljön som:
• Brist på uppskattning eller orättvis behandling
• Svagt eller osynligt ledarskap
• Avsaknad av utvecklingsmöjligheter
• En kultur som inte stämmer med ens värderingar
• En ohållbar balans mellan jobb och privatliv

Varför märker inte chefen att något skaver? Signalerna finns nästan alltid där. Det kan handla om ett minskat engagemang på möten, att medarbetaren kommer med färre idéer och initiativ, eller att hen börjar dra sig undan. I vissa fall slutar medarbetaren även prata om framtiden, inga planer eller någon dialog om nästa steg.

Ändå missar många chefer dessa tecken. Varför? Ibland normaliseras förändringar i beteende, och chefen tänker att ”det går nog över”. Andra gånger är fokus helt på leverans och resultat, vilket gör att det mänskliga perspektivet tappas bort. Brist på psykologisk trygghet gör dessutom att medarbetaren inte vågar uttrycka hur hen verkligen känner, av rädsla för att uppfattas som besvärlig eller riskera framtida möjligheter. Och ibland undviker chefen obekväma samtal, kanske av rädsla för att själv bli ifrågasatt eller behöva hantera problem som känns svåra att lösa.

När en medarbetare lämnar kan det kännas som att du blivit sviken som chef. Men kanske är det tvärtom, att det är chefen som, medvetet eller omedvetet, svikit sin medarbetare genom att inte fånga upp signalerna i tid och inte agerat.

Frågan är alltså inte om signalerna finns. Frågan är om vi väljer att se dem och om vi har modet att fråga vad de betyder.

I denna text uttrycker skribenten sina åsikter och tankar, och artikeln klassificeras som en krönika med opinionsinnehåll. Om du har några synpunkter eller vill föreslå en ny artikel, ber vi dig att kontakta vår redaktion.
Taggar:
Hanna Lyredal

Hanna är HR-direktör med gedigen erfarenhet av att leda och utveckla HR-funktioner i förändring, både nationellt och internationellt. Hon har arbetat i många branscher och brinner särskilt för ledarskapsfrågor, HR:s strategiska roll samt att bygga hållbara och framgångsrika organisationer där medarbetare trivs, utvecklas och presterar.