Mår dina medarbetare bra? – Så tar du reda på det
Att erbjuda en bra arbetsmiljö där alla medarbetare mår bra, så de kan utföra sitt jobb på bästa sätt kan ses som en självklarhet och en förutsättning för...
Att erbjuda en arbetsmiljö där alla medarbetare mår bra och kan utföra sitt jobb på bästa sätt kan ses som en självklarhet och en förutsättning för alla företag. Men enligt en rapport från Arbetsmiljöverket (som grundar sig på intervjuer med 13 000 sysselsatta) upplevde 25% ohälsa på grund av jobbet, i 1 av 3 fall utan att deras chef visste om det. Hur mår de anställda på er arbetsplats? Det är en fråga alla personalansvariga bör ställa sig, men hur tar man reda på det?
Att fråga medarbetarna hur de mår är det självklara svaret, men frågan “hur mår du” som kommer spontant vid till exempel kaffemaskinen öppnar inte alltid upp för ett helt ärligt svar. Det kan bero på att medarbetarna själva inte reflekterat över hur de mår eller inte är beredda på att frågan ska komma. Dessutom ses ofta frågan “hur mår du” som en hälsningsfras, trots att intentionen kan vara att faktiskt ta reda på hur någon mår – på riktigt.
Det kan även vara svårt att regelbundet ta sig tid att sitta ner och prata med varje individuell medarbetare och hålla koll på deras mående. Tiden behövs istället till att skapa värde för medarbetaren och arbetsplatsen- att ta tag i det som skaver hos de som signalerat detta och att göra proaktiva, positiva saker istället. Att mäta mående på en arbetsplats är ytterst viktigt, inte minst för att arbeta förebyggande genom att fånga upp tidiga signaler på ohälsa. Howdo har tagit fram ett verktyg för att göra det här lättare, och delar med sig av 7 konkreta tips på hur din organisation kan tänka kring att mäta mående på arbetsplatsen:
1. Inför nyckeltal
Det vi mäter driver beteenden i organisationen. Följer styrelsen eller ledningen medarbetarnas
mående? Ett tydligt nyckeltal signalerar att det är en prioriterad fråga. Det ger också ledningen viktig
information om verksamheten.
2. Mät kontinuerligt
Många organisationer gör mätningar en gång per år vilket endast ger en ögonblicksbild. Det hinner hända mycket för en medarbetare under ett år och det är svårt att se trender om inte måendet checkas av ofta.
3. Gör det enkelt för medarbetaren
Skippa krångliga beskrivningar och långa formulär. Ge medarbetaren ett enkelt verktyg att snabbt och intuitivt signalera. Det viktiga är inte att föra statistik om detaljer- det är att lyfta frågan och kunna agera.
4. Följ processen- inte slutresultatet
Säkerställ att det din organisation mäter är i en process och inte ett slutresultat. Mäter ni endast en slutprodukt av det dåliga måendet, som exempelvis sjukskrivningar, hinner ni inte agera
innan det är för sent.
Ta del av alla 7 tips genom att ladda ner hela guiden här.

.avif)
%20(1).avif)
.avif)
