Panduro visar vägen med lärande som ökar affärsomsättningen

– SPONSRAD ARTIKEL

När detaljhandeln förändras krävs mer än scheman och introduktioner. Panduro satsade strategiskt på lärande med Panduro Academy och Learningbank – och såg snabbt resultat i både onboarding, motivation och affärsnytta.

Skriven av
Redaktionen
6/25/2025
Kategori
HR

När detaljhandelns marginaler pressas, konkurrensen ökar och medarbetare förväntar sig mer än bara ett schema – då räcker det inte med att bara ha ett LMS eller en lärplattform. Det krävs då en långsiktig strategiskt plan för personalutbildning och utveckling – och en plattform som stödjer det. Det var just därför Panduro valde att satsa på Learningbank – lärplattformen som är mer än bara en lärplattform.

Från kreativ butik till strategisk utbildningsmotor

Panduro är kanske mest känt för att erbjuda produkter som inspirerar människor till kreativt skapande – från färg och papper till pärlor och pysselmaterial. Men bakom butikerna finns också en tydlig insikt: Lärande och utbildning är inte bara en supportfunktion. Det är en motor för tillväxt och kundnöjdhet. Med fler än 80 butiker i Sverige, Norge och Danmark insåg Panduro att deras tidigare sätt att onboarda och utbilda personal inte längre räckte till. Processerna var manuella, splittrade och svåra att följa upp. Varken HR eller butikschefer kunde se vem som hade gjort vad, eller hur kunskapen faktiskt togs emot.

“Tidigare så var det mycket Excel och mycket manuell hantering vilket var väldigt tidskrävande.” – Martina Hanke, HR Generalist, Panduro.

Långsiktig plan & en strategisk lärpartner

Lösningen blev Panduro Academy, byggd i Learningbanks lärplattform. Ett digitalt nav där all utbildning samlas: onboarding, produktkunskap, säkerhetsrutiner, GDPR och affärsmannaskap. En plattform som gör det möjligt att nå ut till hela organisationen med samma budskap, samma kvalitet och på tre språk.

“För att nå ut till alla 80 butiker krävs effektiva verktyg. Och då är Learningbank avgörande för att vi snabbt och enkelt ska kunna distribuera utbildning och information, samt säkerställa att all personal tar del av den.” – Rebecka Hoolmé, HR Manager, Panduro.

Med AI-drivna översättningar och automatiserade flöden kan Panduro lansera ny kunskap samtidigt i hela Norden. HR och butikschefer kan följa utvecklingen och agera snabbt om något inte genomförs eller behövs uppdateras. Det sparar inte bara tid, det skapar verklig insyn och trygghet.

Resultat som märks i vardagen

Effekten märks på riktigt, både för de esnkillda butiksmedarbetarna och affärerna:

  • 50 % kortare tid för onboarding.
  • Ökad omsättning.
  • Tidsbesparing för butikschefer, butikspersonal och HR.
  • Mer motiverade medarbetare.  
“Till skillnad från hur det var tidigare när vi låste timmar på både butikschefen och den nya anställda, så är det nästan hälften av tiden som vi sparar med Learningbank.” – Rebecka Hoolmé.

Och kanske viktigast av allt, lärandet och utbildningarna har flyttat in i vardagen.

“Utbildningarna har gjort att jag känner mig mer trygg som säljare.” – Paulina Ericsson, Butikssäljare, Panduro.

Utbildning som en del av affärsstrategin

Det här är mer än ett tech-initiativ. För Panduro handlar det om att se lärande och utbildning som en strategisk satsning, något som ger affärseffekt och stärker arbetsgivarvarumärket.

“För Panduro är lärande och utveckling avgörande för att bibehålla och stärka våra medarbetares kompetens, samt för att säkerställa att vi når våra affärsmål.” – Martina Hanke.

Panduro Academy och Learningbank är idag en självklar del av verksamheten. En plattform som frigör tid, förenklar administrationen och framför allt stärker kompetensen i butik, där kundmötet sker.

“Det skapar motivation hos säljarna, det ökar kundnöjdheten, det ökar omsättningen. Alla vinner på det.” – Rebecka Hoolmé.

Vill du också skapa utbildningsinitiativ som ger resultat?

Panduro är inte ensamma om sina utmaningar men de valde att lösa dem strategiskt. Med rätt partner, rätt plattform och rätt tänk. Ta inspiration från Panduro se videon där Panduro berättar om deras resa här.

I denna text uttrycker skribenten sina åsikter och tankar, och artikeln klassificeras som en krönika med opinionsinnehåll. Om du har några synpunkter eller vill föreslå en ny artikel, ber vi dig att kontakta vår redaktion.
Taggar:
Redaktionen

HRsvepets redaktion är en dedikerad grupp experter som levererar de senaste nyheterna och insikterna inom HR och ledarskap. Vi granskar noggrant och tillhandahåller objektiv information för att hjälpa dig att navigera i HR-landskapet. Vår målsättning är att främja diskussion och reflektion inom HR-gemenskapen och välkomna olika perspektiv. Lita på oss för att hålla dig uppdaterad och engagerad inom detta spännande område. Artiklar som är markerade som sponsrade eller krönikor är budskap med opinionsmaterial och stämmer inte nödvändigtvis överens med redkationens budskap & åsikt.