Hur du lyckas utmana till positiv förändring! Amanda Ekman guidar dig!

– SPONSRAD ARTIKEL

Hur blir du i position att ge feedback?

Skriven av
Amanda Ekman
1/9/2024
Kategori
Arbetsmiljö

Det första du behöver göra är att skapa tillit och förtroende. Det kan i många fall göras med beröm och positiv feedback.

Det finns även förberedande feedback som går ut på att skapa relation till den du vill ge feedback genom till exempel positiva handlingar och småprat. Alla människor är olika så att fundera ut hur just den personen fungerar och gillar blir din uppgift om du vill lägga grunden till en bra feedbackdialog.

 

Enligt ”Gallup Global Workplace 2022 Report” upplever 44% av oss mycket stress på jobbet.

Det finns sätt att minska stressen förutom de som nämns i den tidigare artikeln av Amanda Ekman: ”Från Stress och besvikelse till balans, lycka, välbefinnande och bättre beslut.”

Vill du att dina kollegor och du själv ska bli mindre stressade?

Beröm minskar stressen! Positiv feedback minskar stressen och ökar lugn och må bra hormonet oxytocin. Positiv feedback höjer statusen på den som får det, vilken i sin tur minskar stressen än mera.  

Gödsla med beröm, uppskattning och uppmuntran! Håll inte inne utan ut med det. Vi människor är inte tankeläsare, så även om vi tycker att vi sagt det så har vi oftast, enligt undersökningar och i praktiken, inte varit tillräckligt tydliga, detta gäller särskilt i Sverige.

 

En anledning till att det kan vara svårt att ge positiv feedback är att det kan upplevas som en statussänkning hos den som ger det, eftersom statusen lyfts hos den som får det. Här gäller det att vara en stor person och generös och bjuda på berömmet och höja statusen för dig själv på andra sätt utan att det kostar något av dig själv eller för andra.

 

Du kan även be om positiv feedback så att ni båda får välbefinnande cocktailen som positiv feedback ger.

 

Att berömma ökar även utvecklingen på flera sätt:

·   Dels gör mottagaren mer av det du berömmer och utökar de områden som redan är bra.

·   Dels så bygger vi lättare på styrkor där vi redan har styrkor.

·   Där vi redan har många nervbanor i hjärnan i anslutning till dessa så bildas det lättare nya.

 

När du berömmer, var varsam, eftersom det kräver träning både att ge och att ta emot. Det är viktigt att feedbackmottagaren är redo och kan ta in något positivt både mentalt och i den situationen den är i.

Det kan vara en idé att ha ett samtal om feedbacken, hur ni vill ge och ta emot den och när, samt hur utvecklingen går både i det feedbacken handlar om och även feedbackkunskperna. Då menar jag inte bara att ge utan att ta emot. Många av oss behöver öva på att ta emot positiv feedback. 

Förutom att berömma extra mycket så behöver vi ibland utmana och öppna frågor leder till snabbare resultat enligt forskning och praktik. Vilka frågor kan du då ställa?

Här är exempel på vad du kan säga istället för det vi kanske rent automatiskt vill säga. Dessa frågor är utmanande och utmanar personen till utveckling:

 

Istället för:

”Det här fungerar inte”
”Du har gjort fel”
”Du når inte något/rätt resultat”
”Du presterar inte”

”Du uppnår inte målen”

 

Prova säg:

”Hur får vi detta att lyckas?”
”Hur gör vi detta på rätt sätt?”
”Hur kan jag hjälpa dig att nå resultaten?”
”Hur vill du förbättra dig?”

” Vad har du för plan för att nå målen?”

 

Du kan även knyta dessa till personens mål, uppgift, projekt eller något område/ämne du vill ta upp som du vill ska förbättras än mer.

 

Tycker du att detta verkar ta mer tid än att bara peka på felet (som du upplever det) och säga här är fel? Ja det kan tyckas så, faktum är att det sistnämnda tar längre tid. Och personen som det gäller kan tappa i produktivitet i veckor eller år framåt förutom att negativ energi sprider sig hos den personen, hos dig och utåt från er till teamet. Jag har hört personer på mina workshops, kompetenta chefer som berättat om feedback de fått, enligt mig illa given feedback. Även om det hände för många år sedan så känner de fortfarande obehag och tror sig inte kunna vissa viktiga saker alls eftersom någon sagt det till dem. Tvärtom så vinner du tid på att feedbackmottagaren själv är engagerad och därmed gör förändringen snabbare och mer fullhjärtat. Du kan även på detta sätt skapa en tillitsfull och trygg organisation.   

 

Utveckling är ett pågående arbete att jobba med varje vecka om inte varje dag. Forskning visar och det jag ser händer är att arbetet, miljö och team blir effektivare och jobbet känns mer meningsfullt när återkoppling/feedback är en naturlig del av arbetet och används på rätt sätt.

 

Det är olika för olika personer, relationer och organisationer, här har du fått olika exempel att inspireras av. Och kom ihåg: Du är bäst på att vara dig, och vet bäst vad som passar dig och relationen till feedbackmottagaren.

I denna text uttrycker skribenten sina åsikter och tankar, och artikeln klassificeras som en krönika med opinionsinnehåll. Om du har några synpunkter eller vill föreslå en ny artikel, ber vi dig att kontakta vår redaktion.
Taggar:
Amanda Ekman

Amanda Ekman brinner för människor och för att bidra till stor positiv skillnad inte bara för varje person, utan hela organisationen. Hennes workshops åstadkommer detta och ger energi och glädje. Träning, yoga, meditation, att umgås med familj och vänner, att uppleva kultur och naturen är något Amanda gärna gör. Amanda är utbildad kostrådgivare (Sverigehälsan) och utbildad i teori och praktik om träning på SAFE (Scandinavian Academy of Fitness Education), numera The Academy. Amanda har en MSc i Business Administration, samt är även universitetsutbildad inom HR. Hon har utvecklat ett forskningsbaserat feedbackkoncept, samt flera verktyg för att bygga en positiv organisationskultur. Amanda har även arbetat internationellt i ledande positioner inom olika företag, både mindre och större som t.ex. Ericsson. Detta tillsammans med hennes kompetens och stora engagemang gör henne till en omtyckt workshopledare i tiden.