Skapa förutsättningar för medarbetarna att ge ett ärligt svar på frågan om hur de mår!
Många ledare önskar att vara nära sina medarbetare och kunna hjälpa dem att navigera genom tuffare tider. Vi vet att ohälsan (framför allt den psykosociala) ökar i samhället. Att kunna fånga tidiga signaler på ohälsa...
Många ledare önskar att vara nära sina medarbetare och kunna hjälpa dem att navigera genom tuffare tider. Vi vet att ohälsan (framför allt den psykosociala) ökar i samhället. Att kunna fånga tidiga signaler på ohälsa och aktivt arbeta för att minimera riskerna är viktigt för att kunna hjälpa en medarbetare som mår dåligt och förhindra sjukdom.
Detta är ett delat ansvar. Det är bara jag som egentligen kan veta hur jag mår och mitt ansvar att agera om jag inte mår bra. Detta kan dock vara en stigmatiserad fråga, förknippad med skam och att tröskeln för att be om hjälp kan vara hög. Det är därför viktigt att man som ledare visar att man verkligen vill finnas där och hjälpa.
Trots ledarens starka vilja att få veta hur medarbetaren mår, får man inte alltid ett ärligt svar på den frågan. Även fast ledaren har en bra intention och uppriktigt vill veta hur det är, är det inte ovanligt att man får ”det är bra” i retur, trots att det många gånger inte är fallet.
Vad kan man som ledare göra för att skapa förutsättningar för medarbetarna att ge ett ärligt svar på frågan om hur de mår?
VAR TYDLIG MED INTENTIONEN
Var tydlig med varför du vill veta hur medarbetarna mår. Visa att du vill väl, att du vill skapa bra förutsättningar för medarbetaren att växa, trivas, utvecklas och vara hållbar!
FÖRBERED MEDARBETAREN PÅ ATT FRÅGAN KOMMER KOMMA
Till exempel en given dag/ tid. Då hinner medarbetaren känna efter och reflektera och sannolikheten för slentriansvar blir mindre.
SE TILL ATT NI KAN PRATA OSTÖRT
Om man får frågan om hur man mår i korridoren, när andra kan höra eller det riskerar att komma förbipasserande, finns det en risk för att man inte vill öppna upp eller dela med sig av saker som kan upplevas som jobbigt eller privat.
TA DIG TID
När medarbetaren känner sig redo och börjar öppna upp, gäller det att prioritera detta. Har du en känsla av att medarbetaren vill prata mer, grip den! Det är nu du har möjlighet att verkligen visa att du bryr dig, skapa förtroende och skapa tillit!
FRÅGA OFTA
Hur vi mår varierar. Det går upp och ner i perioder. Se därför till att du frågar frekvent och kontinuerligt så att du hinner fånga eventuella skiftningar i måendet.
FÖREGÅ MED GOTT EXEMPEL
Som ledare sätter du ribban. Bort med fasaden, dela med dig av ditt mående från rött till grönt och vad som påverkar dig! Då är sannolikheten större att medarbetarna också känner sig bekväma med att göra detta.

.avif)
%20(1).avif)

